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SUCHISMITA MISHRA, YADLAPALLI S. KUSUMA & BonTtHA V. BaBu
Ulness Prevention Practices among a Migrant Indigenous Community
in an Eastern Indian City
SUCHISMITA MISHRA, YADLAPALLI S. KUSUuMA & BonTHA V. BABU ;
Abstract Peoples have their own beliefs and practices towards health and illness and tend to follow illness pre-
ventive and health promotion strategies, which are basically moulded by their culture. The present paper, based on
qualitative data collected during 2007-08 reports illness prevention and health promotion practices and beliefs of
a migrant indigenous (Santal) community living in an eastern Indian city. The prevention strategies are based on
their beliefs and perceived reasoning for occurrence of illnesses. The community possesses modern (bio-medical)
knowledge on some illnesses, and do accept modern health care for the illness prevention. The study reveals that
illness perceptions and beliefs, as well as the modern health care systems influence the preventive and health pro-
motion practices. Lack of access to modern knowledge and resources is one of the barriers for following modern
preventive strategies against the background of strong adherence to cultural beliefs and practices. Hence, while
developing preventive strategies, it is very important for the local health system to take the communityâs belief
system into consideration, through partnership with community leaders and traditional healers.
Keywords prevention â indigenous â tribe â migration â acculturation â traditional medicine â modern medicine
- Santal â India
Einstellungen zu präventivmedizinischen MaÃnahmen bei indigenen Migranten
in einer ostindischen GroÃstadt
Abstract Gruppen und Ethnien haben eigene Einstellungen und Behandlungsweisen für den Krankheitsfall und
die Genesungsprozesse und folgen eigenen vorbeugenden und gesundheitsfördernden Strategien, die tief in der
Kultur verankert sind. Der Artikel stellt auf der Grundlage von 2007-2008 erhobenen qualitativen Daten die
Einstellungen und präventiven Strategien und Vorstellungen und die Praxis des Gesundheitssektors einer in einer
ostindischen Stadt lebenden indigenen Migrantengemeinschaft (Santal) vor. Diese beruhen wesentlich auf eige-
nen Vorstellungen und Erklärungen zur Entstehung von Krankheiten. Die untersuchte Gemeinschaft verfügt über
verschiedene biomedizinische Kenntnisse einzelner Krankheiten und akzeptiert moderne Gesundheitsfürsorge zu
deren Prävention. Die Studie zeigt indes auch auf, dass überlieferte Krankheitsvorstellungen und Erkennungen
ebenso wie die modernen Gesundheitsversorgungssysteme die Praxis von Vorbeugung und Gesundheitserziehung
beeinflussen. Der Mangel an Zugang zu modernem Wissen und den Ressourcen ist eine Barriere, um moderner
Prävention gegenüber dem zähen Festhalten an kulturellen Vorstellungen und Praxen Folge zu leisten. Es ist für die
Entwicklung moderner Prävention wichtig, im lokalen Bereich die jeweiligen vorliegenden Vorstellungen kennen
zu lernen und zu berücksichtigen und partnerschaftliche Strukturen mit lokalen Autoritäten und Vertretern der
traditionellen Heilkunden aufzubauen. (red)
Schlagwörter Vorbeugung â Präventivsektor â Indigene â fribe (ind. Gebrauch) â Migration â Akkulturation -
traditionelle Medizin â modern Medizin â Santal â Indien
Introduction
Indigenous people have adapted to different treat-
ment seeking plans over time, however their belief
system continues to play a major role in provid-
ing meaning to health related events which helps
the community to cope with various illnesses and
death (MAHER 1999). Indigenous communities have
different beliefs and practices and their traditional
health beliefs are interconnected with many aspects
like land, kinship obligations, and religion (MAHER
Curare 38(2015)3: 192-7201
1999). Beliefs on soul and ancestral spirits are wide-
ly recognized by almost all indigenous communities
for their betterment including health (HaArrıs 1983,
BırD-Davıs 1999). Thus, indigenous cultures tend
to have a more holistic understanding of health, in
which physical, mental, emotional, spiritual and
cultural dimensions are all intrinsically intertwined
and linked (NortTH Coast Arra HEALTH SERVICES
2009, MAHER 1999, SwAnN & RAPHAEL 1995). Ac-
cording to this worldview, ill health can be caused
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