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Band: Die Aranda- und Loritja-Stämme in Zentral-Australien, 2. Teil, Mythen, Sagen und Märchen des Loritja-Stammes : die totemistischen Vorstellungen und die Tjurunga der Aranda und Loritja

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CC BY-SA: Namensnennung - Weitergabe unter gleichen Bedingungen 4.0 International. Weitere Informationen finden Sie hier.

Bibliographische Daten

fullscreen: Band: Die Aranda- und Loritja-Stämme in Zentral-Australien, 2. Teil, Mythen, Sagen und Märchen des Loritja-Stammes : die totemistischen Vorstellungen und die Tjurunga der Aranda und Loritja

Mehrbändiges Werk

Strukturtyp:
Mehrbändiges Werk
Werks-URN (URL):
https://digi.evifa.de/viewer/resolver?urn=urn:nbn:de:kobv:11-715371
URN:
urn:nbn:de:kobv:11-715371
Persistenter Identifier:
BV048277977
Titel:
Die Aranda- und Loritja-Stämme in Zentral-Australien
Untertitel:
von Carl Strehlow, Missionar in Hermannsburg, Süd-Australien ; bearbeitet von Moritz Freiherrn von Leonhardi
Autor:
Strehlow, Carl
Sonstige Person:
Leonhardi, Moritz von
Erscheinungsort:
Frankfurt am Main
Verlag:
Joseph Baer & Co
Lizenz:
Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)
Sammlung:
Allgemeiner Bestand
Wissensgebiet:
Sozial- und Kulturanthropologie > Religionsethnologie

Band

Strukturtyp:
Band
Werks-URN (URL):
https://digi.evifa.de/viewer/resolver?urn=urn:nbn:de:kobv:11-714420
URN:
urn:nbn:de:kobv:11-714420
Persistenter Identifier:
BV048284387
Titel:
Die Aranda- und Loritja-Stämme in Zentral-Australien, 2. Teil, Mythen, Sagen und Märchen des Loritja-Stammes : die totemistischen Vorstellungen und die Tjurunga der Aranda und Loritja
Erscheinungsort:
Berlin
Erscheinungsjahr:
1908
Signatur:
4' r+1 382+d-1/1_3
Lizenz:
Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)
Sammlung:
Allgemeiner Bestand

Kapitel

Strukturtyp:
Kapitel
Titel:
Die tjurunga der Aranda und Loritja
Sammlung:
Allgemeiner Bestand

Inhaltsverzeichnis

Inhaltsverzeichnis

  • Anthropos
  • Anthropos, 87.1992,1/6
  • Vorderer Einband
  • Vorderer Buchspiegel
  • Vorsatzblatt
  • Titelseite
  • Impressum
  • Inhaltsverzeichnis: [Inhalt] Anthropos 87.1992/1-3
  • Inhaltsverzeichnis: [Inhalt] Anthropos 87.1992/4-6
  • Zeitschriftenheft: Bd. 87, 1992, Heft 1-3
  • Beatty, Andrew: Variations in Nias Kinship. A View from the Centre
  • Kolig, Erich: Religious Power and the All-Father in the Sky. Monotheism in Australian Aboriginal Culture Reconsidered
  • Miszellen
  • Charlot, John: Aspects of Samoan Literature III. Texts on Historical Subjects and Bodies of Literature
  • Moßbrucker, Harald: Sharecropping: Traditional Economy, Class Relation, or Social System? Towards a Reevaluation
  • Miszellen
  • Tomasini, Alfredo: La iniciación de los shamanes nivaklé (Chaco Boreal, Paraguay)
  • Guenther, Mathias G.: "Not a Bushman Thing." Witchcraft among the Bushmen and Hunter-Gatherers
  • Werbung
  • Jun, Hu: The Guanting Tu (Monguor) Wedding Ceremonies and Songs
  • Ramaswamy, Vijaya: Rebels - Conformists? Women Saints in Medieval South India
  • Synnott, Anthony: From Measurement to Meaning. Anthropologies of the Body
  • Probst, Peter: Die Macht der Schrift. Zum ethnologischen Diskurs über eine populäre Denkfigur
  • Bretschneider, Peter: [Berichte and Kommentare] Sociobiological Models of Polygyny. A Critical Review
  • Peter Prinz, Johann: Genetic Marathon vs. Cultural Sprint. An Immanent Critique of Knauft's Model on Divergent Evolution
  • Greifeld, Katarina: Macht, Autorität und Einfluß. Gedanken zur Rezeption dieser Konzepte in der deutschsprachigen Ethnologie und ihrer Diskussion in der englischsprachigen Anthropologie
  • Freeman, Brian R.: Early Eskimo in Hawaii Revisited. A Polynesian Approach
  • Rösing, Ina: Los Callawayas. Curanderos de los Andes bolivianos: mitos y realidad
  • Wolbert, Barbara: Günümüz - "unser Tag". Skizze eines Frauentreffens in Izmir mit Bemerkungen zu einer neuen Form des kabul günü in der urbanen Türkei
  • Krasberg, Ulrike: Arbeitsmigration und sozialer Wandel in einer Kreisstadt im ländlichen Griechenland
  • Camara, Sory: Fantasmagorie mythique et prodige rituel ou les sentiers de la maîtrise du temps
  • Giordano, Christian: Die Angst des Völkerkundlers vor der Soziologie oder wie eine zornige Kritik zum Kompliment wird. Eine Erwiderung an Matthias Mersch
  • Zeitschriftenrezension: Rezensionen
  • Werbung
  • Literaturverzeichnis: Neue Publikationen
  • Werbung
  • Literaturverzeichnis: Zeitschriftenschau
  • Autorenindex
  • Zeitschriftenheft: Bd. 87, 1992, Heft 4-6
  • Titelseite
  • Impressum
  • Inhaltsverzeichnis: Autorenindex
  • Inhaltsverzeichnis: Rezensenten
  • Inhaltsverzeichnis: Geographischer Index
  • Leerseite
  • Nachsatzblatt
  • Hinterer Buchspiegel
  • Hinterer Einband
  • Farbkeil

Volltext

Anthropos 87.1992 
102 
Mathias Guenther 
and the like) that were inchoate structural ten 
dencies prior to contact. In addition, it may have 
introduced to the indigenous hunter-gatherers an 
actual complex of witchcraft practices and beliefs. 
A provisional hypothesis about witchcraft 
among hunter-gatherers, then, might be that forms 
of witchcraft would be found in foraging socie 
ties who are either of the delayed-return type 
and/or subscribe to a fatalistic worldview. Con 
versely, those hunter-gatherers of the immediate- 
return type and/or with a benign cosmology would 
be free of the witchcraft complex. 
Briefly scanning the world of hunter-gather 
ers, we find that sorcery was, indeed, full-fledged 
amongst such classic delayed-return hunter-gath 
erers as the North-West Coast Indians (see, for 
example, Oberg 1934; Olsen 1961; Spencer and 
Jennings 1965: 203 f.; Service 1978; 237). 
Amongst Australia’s aborigines sorcery appears to 
be found commonly amongst central Australian 
groups, whose complex structures of social orga 
nization hold systemic, generational and gender, 
intra- and intergroup conflicts and rivalries. Ex 
amples are the Aranda (Spencer and Gillen 1927), 
the Murnging (Cannon 1942; Eastwell 1982), the 
Walmadieri and Gugadja (Berndt 1972: 203), the 
Mardjudjara (Tonkinson 1978: 110-112). Howev 
er, as Elkin (1964: 282-285) stated, sorcery is 
by no means universal in Australian aboriginal 
society; indeed, sorcerers are, on balance, very 
rare and “whole regions lack such an individual” 
(282). One group that has virtually no sorcery 
complex are the Tiwi of Bathurst Island (Hart, 
Pilling, and Goodale 1988: 95-98). It is instructive 
to note the reasons the authors give to explain 
this circumstance: a favourable environment and 
ecological base; elaborate and emotionally satis 
fying mortuary ritual that effectively handles death 
and grief; a vast system of taboos that provide 
cogent explanations for misfortunes as well as 
for the universe, which is accepted as given and 
not to be changed (through magic); and absence 
of hostile neighbours in their island environment. 
These factors are all variations on the theme of 
the benign cosmology identified in this paper as 
one reason for the absence of witchcraft patterns 
in a hunter-gatherer society. In addition the authors 
note the absence of a tradition of magic and, with 
it, of a “conceptual infrastructure” for any sorcery 
complex. 
A cosmology is benign, first and foremost, to 
the extent to which it is capable of formulating 
attitudes and practices for the people who sub 
scribe to it, reducing their grief and anxiety about 
death. As seen above, the Bushmen are, on the 
whole, well served by their cosmology in this 
respect. In a detailed comparative study of the 
attitudes towards death of four foraging societies, 
Woodburn (1982b) found all four to have death 
beliefs and practices that are unelaborated and low 
key, rendering death relatively “invisible” in these 
societies (1982a: 202). The societies examined are 
the Hadza, the Mbuti, the Baka and the !Kung, 
all of them of the immediate-return type and, all 
of them, without any patterns of witchcraft. 9 All 
follow procedures for disposal of the body that 
are simple and mundane and spend little effort in 
searching for the cause of death or in formulating 
beliefs in an afterlife. Witchcraft is given no con 
sideration as a cause of death. As discussed earlier, 
Woodburn explains this casual outlook on death in 
terms of the economic, social, psychological, and 
ideological dimensions of immediate-return soci 
eties which do nof’provide fertile ground for the 
ideological elaboration of death beliefs” (Wood- 
bum 1982a: 208). 
For a society with low-level technology, whose 
members live within and off nature, the benign 
disposition of the cosmology formulated by its 
members is largely affected by the nature of the 
environment they inhabit. If the natural environ 
ment is itself benign, is free of the threats of 
hunger, thirst, exposure, animal attack, and other 
natural threats, the cosmologies of hunter-gather 
ers that live in it is likely to be benign as well. 
Equally, existence must be free of social threats, 
such as were experienced by the colonial /Xam 
and, until recently, the farm Nharo, in the form 
of encroaching, hostile settlers. If the environmen 
tal threats exceed a certain threshold, the anxi 
eties created may override the appeasing effects 
of such social practices as sharing, cooperation, 
non-competitiveness, and ludic conflict manage 
ment. Cases in point might be the Ik of Uganda 
(as described by Turnbull 1972) or the Siriono of 
Bolivia (Holmberg 1969). The classic examples, 
however, derive from the arctic or subarctic or 
other hunter-gatherers living in harsh, cold envi 
ronments (such as the Great Basin Paiute [Whiting 
9 Woodburn (1982b: 192, 208 f.) points out parenthetically 
that such witchcraft practices and beliefs as are found 
among the Hadza were acquired by them in government 
settlement camps, where “witchcraft fears are rampant.” 
The feared witches are both non-Hadza and Hadza, the 
latter having learned the craft from the former. Woodburn 
explains the appearance of witchcraft in terms of the high 
incidence of ill-health and death in the camps and the in 
ability of individuals to move away from those with whom 
they are in conflict. Moreover, he mentions acculturative 
influences, through the agency of non-Hadza diviners who 
readily employ witchcraft as explanations for misfortune.
	        

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