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Anthropos, 92.1997,1/3

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Bibliographische Daten

fullscreen: Anthropos, 92.1997,1/3

Zeitschrift

Strukturtyp:
Zeitschrift
Werks-URN (URL):
https://digi.evifa.de/viewer/resolver?urn=urn:nbn:de:kobv:11-714820
URN:
urn:nbn:de:kobv:11-714820
Persistenter Identifier:
BV043334262
Titel:
Anthropos
Erscheinungsort:
Fribourg
Verlag:
Ed. St. Paul
Erscheinungsjahr:
1906
Sammlung:
Zeitschriften und Zeitungen > Zeitschriften zur Ethnologie
Wissensgebiet:
Sozial- und Kulturanthropologie > Allgemeines

Zeitschriftenband

Strukturtyp:
Zeitschriftenband
Werks-URN (URL):
https://digi.evifa.de/viewer/resolver?urn=urn:nbn:de:kobv:11-711886
URN:
urn:nbn:de:kobv:11-711886
Persistenter Identifier:
1513768301723
Titel:
Anthropos, 92.1997,1/3
Erscheinungsjahr:
1997
Signatur:
LA 1118
Sammlung:
Zeitschriften und Zeitungen > Zeitschriften zur Ethnologie

Zeitschriftenheft

Strukturtyp:
Zeitschriftenheft
Titel:
Bd. 92, 1997, Heft 1-3
Sammlung:
Zeitschriften und Zeitungen > Zeitschriften zur Ethnologie

Zeitschriftenartikel

Strukturtyp:
Zeitschriftenartikel
Titel:
Where Valli Meets Murukan. "Landscape" Symbolism in Kataragama
Sonstige Person:
Link, Hilde K.
Sammlung:
Zeitschriften und Zeitungen > Zeitschriften zur Ethnologie

Inhaltsverzeichnis

Inhaltsverzeichnis

  • Anthropos
  • Anthropos, 92.1997,1/3
  • Vorderer Einband
  • Titelseite
  • Vorderer Buchspiegel
  • Impressum
  • Inhaltsverzeichnis: [Inhalt] Anthropos 92.1997/1-3
  • Zeitschriftenheft: Bd. 92, 1997, Heft 1-3
  • Beidelman, T. O.: Promoting African Art. The Catalogue to the Exhibit of African Art at the Royal Academy of Arts, London
  • Rivière, Claude: Religion et politique en Afrique noire
  • Bollig, Michael: Contested Places. Graves and Graveyards in Himba Culture
  • Tapsubei Creider, Jane: Gender Inversion in Nandi Ritual
  • Jonas, Reinhard: Patenschaft, Residenz, regionaler Zusammenhalt. Zusammenhänge im Nordfinistère, Frankreich
  • Werbung
  • el-Aswad, el-Sayed: Archaic Egyptian Cosmology
  • Werbung
  • Sökefeld, Martin: Migration and Society in Gilgit, Northern Areas of Pakistan
  • Link, Hilde K.: Where Valli Meets Murukan. "Landscape" Symbolism in Kataragama
  • Dietrich, Stefan: Richtungsbegriffe im malaiischen Dialekt von Larantuka (Ostindonesien)
  • Young, David E.: A Hermeneutic Exposition of a Plains Healer's Concept of "The Grandfathers"
  • Schindler, Helmut: Una cancion mapuche de Carlos Painenao para el Ano Nuevo
  • Kraus, Wolfgang: Zum Begriff der Deszendenz. Ein selektiver Überblick
  • Werbung
  • Heinz, Andreas: Savage Thought and Thoughtful Savages. On the Context of the Evaluation of Logical Thought by Lévy-Bruhl and Evans-Pritchard
  • Werbung
  • Behrend, Heike: [Berichte und Kommentare] Das Wunder von Sembabule. Die kurze Geschichte eines Anti-AIDS-Kultes in Uganda
  • Hébert, Jean: Représentations de l'âme et de l'au-delà chez les Toussian (Burkina Faso)
  • Sterly, Joachim: Gartenbau auf gemulchten Hügelbeeten im zentralen Hochland von Papua-Neuguinea
  • Hicks, David: Friarbird on Timor. Two Mambai Myths of Avian Rivalry
  • Boskovic, Aleksandar: Vinko Paletin's Discovery of the New World
  • Werbung
  • Zeitschriftenrezension: Rezensionen
  • Miszellen
  • Literaturverzeichnis: Neue Publikationen
  • Werbung
  • Literaturverzeichnis: Zeitschriftenschau
  • Autorenindex
  • Hinterer Buchspiegel
  • Hinterer Einband
  • Farbkeil

Volltext

Anthropos 92.1997: 91-100 
Where Vajji Meets Murukan 
“Landscape” Symbolism in Kataragama 
Hilde K. Link 
Abstract. - Kataragama is a pilgrimage site in Sri Lanka at 
which several places of worship are used by Hindus, Buddhists, 
and Moslems alike. Indigenous myths tell the love story of 
a girl from the jungle, Vajji, and Lord Murukan who comes 
from mount Kailasa; the heroine and the hero meet on a hill at 
Kataragama. The myths follow the concept of love or “gram 
mar” of love in Old Tamil literature, which claims timelessness 
hy using symbols through which poetry strives for permanent 
relevance. In this article I try to apply the concept of love in 
Old Tamil (namely Cahkam) literature to the site of Kataragama 
a nd discuss what knowledge can be drawn from this concept 
and where it fails. [Sri Lanka, Kataragama, myths, symbolism, 
Old Tamil Cahkam literature] 
Hilde K. Link, Dr. (1986); since 1986 teaching at the Institut 
für Völkerkunde und Afrikanistik, Ludwig-Maximilians-Uni- 
v ersität, München, since 1993 hon. Professor at the Pondicher 
ry University, Pondicherry; field research in South India on 
sacred theatre, time- and space-concepts, and on mathematical 
calculations concerning temple architecture. 
Kataragama is a pilgrimage site in southeastern 
Sri Lanka, situated in the jungle, on the same 
degree of longitude as Mount Kailasa. Within the 
area of Kataragama are several places of worship 
used by Hindus, Buddhists and Moslems alike, 
although Christians also undertake pilgrimages to 
these sites. Wirz (1954: 29) describes the so-called 
tuain site in detail and provides a plan, though this 
is not exact as regards the temple layout. Hausherr 
also gives detailed descriptions and plans of the 
main area (1978: 237 ff.). 
Stories of Valli and Murukan: Stories of Love 
The authors who have dealt with Kataragama 1 
devote their attention especially to the main site, 
which amongst other things contains a temple to 
Skanda with a Yantra plate, a temple to Valli, a 
Buddhist temple, and a mosque. Away from the 
stream of visitors and pilgrims, Katagarama has 
two other parts, hardly noticed in the literature, 
Sella Kataragama and the hill of veti-itti-kanta. In 
January 1993, the 62-year-old priest of this hill 
told me the following story: 
Narada, the messenger of the gods, went from Mount 
Kailasa to veti-itti-kanta Hill. On this hill he met a 
young Vedda girl named Valli, who was waiting for her 
lover. This lover was none other than Lord Murukan 
himself. After Narada learnt this, he told Murukan, who 
immediately set off to meet the girl. 
When the handsome young god met Vajji, the girl from 
the wood, for the first time, she ran away. After another 
futile attempt by Murukan to approach the girl, Ganesa 
rushed to help him. Being a wild elephant, he broke 
menacingly through the jungle thicket. Vajji was so 
frightened that she fled into Murukan’s arms and held 
on to him tightly. 
Murukan wanted to take Vajli to Mount Kailasa with 
him, but the Vedda did not want to give the girl away 
and began shooting at him. He quickly turned into a 
vehkai tree, which started to bleed. Valli turned into the 
hill on which the tree had struck its roots. 
We find a similar tale in Wirz (1954: 6 f.), in 
which Murukan, whom Wirz calls Skanda, appears 
as an old man who, after meeting Valli, turns into 
the handsome young god. Pfaffenberger briefly 
mentions the myth concerning the origin of the 
site. Skanda (or Murukan) comes to Sri Lanka 
to hunt and meets there a lovely young woman, 
Valli. They fall in love, which angers Skanda’s 
first wife, Devasena. Nonetheless, Skanda remains 
with Valli in Kataragama (1979: 254). 
According to Zvelebil (1981 b: 40), the myth 
of Murukan and Valli is an indigenous or au 
tochthonous Dravidian myth. Zvelebil’s statement 
constitutes a challenge to the anthropologist to 
examine to what extent and in what ways the myth 
of Murukan and Valli and its structural form are 
reflected conceptually in the place where the lovers 
first met, namely Kataragama. Does the mythical 
model inhere in the layout of the site? Can the 
myth of Murukan and Valji say anything about the 
concept of the world (Weltbild) as expressed in 
Kataragama in the arrangement of sacred space? 
1 For example, Wirz 1954; Pfaffenberger 1979; LaFleur 
1979.
	        

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