EVIFA - virtuelle Fachbibliothek Logo Vollbild
  • Erstes Bild
  • Vorheriges Bild
  • Nächstes Bild
  • Letztes Bild
  • Doppelseitenansicht
Wählen Sie mit der Maus den Bildbereich, den Sie teilen möchten.
Bitte wählen Sie aus, welche Information mit einem Klick auf den Link in die Zwischenablage kopiert werden soll:
  • Link zur Seite mit Hinweisbox im Bild
  • Link zu einem IIIF Bildfragment

Anthropos, 92.1997,1/3

Zugriffsbeschränkung

Für diesen Datensatz liegt keine Zugriffsbeschränkung vor.

Nutzungslizenz

Der Status des Urheberrechts und der verwandten Schutzrechte für diesen Datensatz wurde nicht geprüft oder ist unklar. Bitte wenden Sie sich für weitere Informationen an die Organisation, die das Objekt zur Verfügung gestellt hat.

Bibliographische Daten

fullscreen: Anthropos, 92.1997,1/3

Zeitschrift

Strukturtyp:
Zeitschrift
Werks-URN (URL):
https://digi.evifa.de/viewer/resolver?urn=urn:nbn:de:kobv:11-714820
URN:
urn:nbn:de:kobv:11-714820
Persistenter Identifier:
BV043334262
Titel:
Anthropos
Erscheinungsort:
Fribourg
Verlag:
Ed. St. Paul
Erscheinungsjahr:
1906
Sammlung:
Zeitschriften und Zeitungen > Zeitschriften zur Ethnologie
Wissensgebiet:
Sozial- und Kulturanthropologie > Allgemeines

Zeitschriftenband

Strukturtyp:
Zeitschriftenband
Werks-URN (URL):
https://digi.evifa.de/viewer/resolver?urn=urn:nbn:de:kobv:11-711886
URN:
urn:nbn:de:kobv:11-711886
Persistenter Identifier:
1513768301723
Titel:
Anthropos, 92.1997,1/3
Erscheinungsjahr:
1997
Signatur:
LA 1118
Sammlung:
Zeitschriften und Zeitungen > Zeitschriften zur Ethnologie

Zeitschriftenheft

Strukturtyp:
Zeitschriftenheft
Titel:
Bd. 92, 1997, Heft 1-3
Sammlung:
Zeitschriften und Zeitungen > Zeitschriften zur Ethnologie

Zeitschriftenartikel

Strukturtyp:
Zeitschriftenartikel
Titel:
Archaic Egyptian Cosmology
Sonstige Person:
el-Aswad, el-Sayed
Sammlung:
Zeitschriften und Zeitungen > Zeitschriften zur Ethnologie

Inhaltsverzeichnis

Inhaltsverzeichnis

  • Anthropos
  • Anthropos, 92.1997,1/3
  • Vorderer Einband
  • Titelseite
  • Vorderer Buchspiegel
  • Impressum
  • Inhaltsverzeichnis: [Inhalt] Anthropos 92.1997/1-3
  • Zeitschriftenheft: Bd. 92, 1997, Heft 1-3
  • Beidelman, T. O.: Promoting African Art. The Catalogue to the Exhibit of African Art at the Royal Academy of Arts, London
  • Rivière, Claude: Religion et politique en Afrique noire
  • Bollig, Michael: Contested Places. Graves and Graveyards in Himba Culture
  • Tapsubei Creider, Jane: Gender Inversion in Nandi Ritual
  • Jonas, Reinhard: Patenschaft, Residenz, regionaler Zusammenhalt. Zusammenhänge im Nordfinistère, Frankreich
  • Werbung
  • el-Aswad, el-Sayed: Archaic Egyptian Cosmology
  • Werbung
  • Sökefeld, Martin: Migration and Society in Gilgit, Northern Areas of Pakistan
  • Link, Hilde K.: Where Valli Meets Murukan. "Landscape" Symbolism in Kataragama
  • Dietrich, Stefan: Richtungsbegriffe im malaiischen Dialekt von Larantuka (Ostindonesien)
  • Young, David E.: A Hermeneutic Exposition of a Plains Healer's Concept of "The Grandfathers"
  • Schindler, Helmut: Una cancion mapuche de Carlos Painenao para el Ano Nuevo
  • Kraus, Wolfgang: Zum Begriff der Deszendenz. Ein selektiver Überblick
  • Werbung
  • Heinz, Andreas: Savage Thought and Thoughtful Savages. On the Context of the Evaluation of Logical Thought by Lévy-Bruhl and Evans-Pritchard
  • Werbung
  • Behrend, Heike: [Berichte und Kommentare] Das Wunder von Sembabule. Die kurze Geschichte eines Anti-AIDS-Kultes in Uganda
  • Hébert, Jean: Représentations de l'âme et de l'au-delà chez les Toussian (Burkina Faso)
  • Sterly, Joachim: Gartenbau auf gemulchten Hügelbeeten im zentralen Hochland von Papua-Neuguinea
  • Hicks, David: Friarbird on Timor. Two Mambai Myths of Avian Rivalry
  • Boskovic, Aleksandar: Vinko Paletin's Discovery of the New World
  • Werbung
  • Zeitschriftenrezension: Rezensionen
  • Miszellen
  • Literaturverzeichnis: Neue Publikationen
  • Werbung
  • Literaturverzeichnis: Zeitschriftenschau
  • Autorenindex
  • Hinterer Buchspiegel
  • Hinterer Einband
  • Farbkeil

Volltext

Anthropos 92.1997: 69-81 
Archaic Egyptian Cosmology 
el-Sayed el-Aswad 
Abstract. - This paper is an anthropological reading of 
mythical and historical texts aimed at exploring the dynamics 
by which archaic Egyptian cosmology was constructed and 
reconstructed. Using Dumont’s ideas of hierarchy and Sahlins’ 
work on cultural reproduction, the study presents a synchronic 
ar >d diachronic analysis of the underlying themes and principles 
upon which archaic Egyptian cosmology was constructed. The 
opposition of visible/invisible is the common principle around 
which other principles or sets of oppositions are clustered. 
The study shows that archaic Egyptian cosmology underwent 
a transformation from a structure based on natural entities 
lr >to socially significant cosmological system. The paper further 
e laborates the striking homology between the archaic social 
cosmology represented in Osirian mythology and Christianity 
ln the early centuries of the Christian era. [Middle East, Egypt, 
cosmology, folklore, symbolic anthropology] 
e *'Sayed el-Aswad, M.A. (1978, Univ. of Alexandria), M.A., 
Ph.D. (1984, 1988, Univ. of Michigan, Ann Arbor); since 
1983 member of American Anthropological Association, since 
1984 of Middle Eastern Studies Association of North America; 
Assoc. Prof, of Tanta Univ., Egypt, and the United Arab 
Emirates Univ., A1 Ain; since 1993 Head of the Unit of Folklore 
an d Anthropological Resources. - Publications: see References 
Cited. 
Anthropological and historical studies of archaic 
cosmologies of ancient societies are still in an early 
Phase of development. This paper is an anthro 
pological construct of Egyptian archaic cosmolo 
gy embodied in two dominant mythologies. One 
fityth concerns the god Ra, representing natural 
or solar cosmology, the other is related to Osiris, 
^presenting social cosmology. The research aims 
to elicit the underlying structure of cosmology 
w hich lies behind the appearances. For example, 
l he natural or solar cosmology implies common 
Principles which render the components of the 
universe comprehensible regardless of their mul 
tiple and superficial appearances. In addition, the 
study contributes to cross-cultural studies through 
dealing with comparative cosmology. It com 
pares Egyptian cosmologies diachronically and 
s ynchronically with each other. The paper fur 
ther compares Osirian cosmology with Christian 
cosmology focusing on the striking similarity 
and homology between the underlying principles 
upon which both cosmologies are built. 
Understanding a cosmological system can be 
achieved through concentrating on symbols and 
images embodied in the mythical and religious 
system to which that cosmological system be 
longs. 1 A change in the symbolic structure of 
the mythico-religious system results in a change 
or reconstruction of the whole cosmological be 
lief system. Mythical and religious phenomena 
are dealt with here in their cultural context. As 
Geertz (1973: 125) states, the anthropological 
study of religion is a “two-stage operation: first, 
an analysis of the system of meanings embodied 
in the symbols which make up the religion prop 
er, and, second, the relating of these systems 
to social-structural and psychological processes.” 
Symbols and images concentrate meanings in sen 
sible forms. This feature is profoundly important 
in the study of myth, art, and religion which are 
viewed to fix meaning without making it explicit 
(Hasenmueller 1989: 276). 
One of the basic aims of historical-symbolic 
anthropology is to understand how a culture or 
system is reordered, or how the reproduction of 
1 Symbols and images or iconic signs belong to Peirce’s 
triplicate classification of sign. The relationship between a 
symbol and that which it signifies is based on convention, 
habit, or law (Peirce 1958: 391). There is not a necessary 
or intrinsic relationship between such a symbol or word as 
“house” and the material building in which people reside 
or between the statue of liberty and the value of freedom. 
On the other hand, the relation of image or icon with that it 
signifies depends on similarity. A diagram, picture, or map 
is an example of an icon in the sense that it is typically 
similar to the real object it represents. The third kind of 
signs is “index” which signifies an object because it is 
identical to, or internally related to it (Peirce 1958: 391). 
Smoke and clouds are indices referring respectively to fire 
and rain. Images or iconic signs escape the arbitrariness 
that characterizes symbols as being similar to or like their 
referents (Hasenmueller 1984: 343).
	        

Zitieren und Nachnutzen

Zitieren und Nachnutzen

Hier finden Sie Downloadmöglichkeiten und Zitierlinks zu Werk und aktuellem Bild.

Zeitschriftenband

METS METS (Gesamtwerk) MARC XML Dublin Core RIS Mirador ALTO TEI Volltext PDF DFG-Viewer OPAC
TOC

Zeitschriftenartikel

PDF RIS

Bildanzeige

PDF ALTO TEI Volltext
Herunterladen

Bildfragment

Link zur Seite mit Hinweisbox im Bild Link zu einem IIIF Bildfragment

Zitierlinks

Zitierlinks

Zeitschriftenband

Um dieses Werk zu zitieren, stehen die folgenden Varianten zur Verfügung:
URN:
Hier kann eine Goobi viewer eigene URL kopiert werden:

Zeitschriftenartikel

Um dieses Strukturelement zu zitieren, stehen die folgenden Varianten zur Verfügung:
Hier kann eine Goobi viewer eigene URL kopiert werden:

Bildanzeige

Um dieses Bild zu zitieren, stehen die folgenden Varianten zur Verfügung:
URN:
Hier kann eine Goobi viewer eigene URL kopiert werden:

Zitierempfehlung

“Anthropos, 92.1997,1/3.” 1997: n. pag. Print.
Bitte das Zitat vor der Verwendung prüfen.

Werkzeuge zur Bildmanipulation

Werkzeuge nicht verfügbar

Bildausschnitt teilen

Wählen Sie mit der Maus den Bildbereich, den Sie teilen möchten.
Bitte wählen Sie aus, welche Information mit einem Klick auf den Link in die Zwischenablage kopiert werden soll:
  • Link zur Seite mit Hinweisbox im Bild
  • Link zu einem IIIF Bildfragment

Kontakt

Haben Sie einen Fehler gefunden, eine Idee wie wir das Angebot noch weiter verbessern können oder eine sonstige Frage zu dieser Seite? Schreiben Sie uns und wir melden uns sehr gerne bei Ihnen zurück!

Wie lautet die vierte Ziffer in der Zahlenreihe 987654321?:

Hiermit bestätige ich die Verwendung meiner persönlichen Daten im Rahmen der gestellten Anfrage.