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Anthropos, 92.1997,1/3

Zugriffsbeschränkung

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Nutzungslizenz

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Bibliographische Daten

fullscreen: Anthropos, 92.1997,1/3

Zeitschrift

Strukturtyp:
Zeitschrift
Werks-URN (URL):
https://digi.evifa.de/viewer/resolver?urn=urn:nbn:de:kobv:11-714820
URN:
urn:nbn:de:kobv:11-714820
Persistenter Identifier:
BV043334262
Titel:
Anthropos
Erscheinungsort:
Fribourg
Verlag:
Ed. St. Paul
Erscheinungsjahr:
1906
Lizenz:
Rechte vorbehalten - Freier Zugang
Sammlung:
Zeitschriften und Zeitungen > Zeitschriften zur Ethnologie
Wissensgebiet:
Sozial- und Kulturanthropologie > Allgemeines

Zeitschriftenband

Strukturtyp:
Zeitschriftenband
Werks-URN (URL):
https://digi.evifa.de/viewer/resolver?urn=urn:nbn:de:kobv:11-711886
URN:
urn:nbn:de:kobv:11-711886
Persistenter Identifier:
1513768301723
Titel:
Anthropos, 92.1997,1/3
Erscheinungsjahr:
1997
Signatur:
LA 1118
Sammlung:
Zeitschriften und Zeitungen > Zeitschriften zur Ethnologie

Zeitschriftenheft

Strukturtyp:
Zeitschriftenheft
Titel:
Bd. 92, 1997, Heft 1-3
Sammlung:
Zeitschriften und Zeitungen > Zeitschriften zur Ethnologie

Zeitschriftenartikel

Strukturtyp:
Zeitschriftenartikel
Titel:
A Hermeneutic Exposition of a Plains Healer's Concept of "The Grandfathers"
Sonstige Person:
Young, David E.
Pompana, Clifford
Spitzer, Denise
Candler, Craig
Sammlung:
Zeitschriften und Zeitungen > Zeitschriften zur Ethnologie

Inhaltsverzeichnis

Inhaltsverzeichnis

  • Anthropos
  • Anthropos, 92.1997,1/3
  • Vorderer Einband
  • Titelseite
  • Vorderer Buchspiegel
  • Impressum
  • Inhaltsverzeichnis: [Inhalt] Anthropos 92.1997/1-3
  • Zeitschriftenheft: Bd. 92, 1997, Heft 1-3
  • Beidelman, T. O.: Promoting African Art. The Catalogue to the Exhibit of African Art at the Royal Academy of Arts, London
  • Rivière, Claude: Religion et politique en Afrique noire
  • Bollig, Michael: Contested Places. Graves and Graveyards in Himba Culture
  • Tapsubei Creider, Jane: Gender Inversion in Nandi Ritual
  • Jonas, Reinhard: Patenschaft, Residenz, regionaler Zusammenhalt. Zusammenhänge im Nordfinistère, Frankreich
  • Werbung
  • el-Aswad, el-Sayed: Archaic Egyptian Cosmology
  • Werbung
  • Sökefeld, Martin: Migration and Society in Gilgit, Northern Areas of Pakistan
  • Link, Hilde K.: Where Valli Meets Murukan. "Landscape" Symbolism in Kataragama
  • Dietrich, Stefan: Richtungsbegriffe im malaiischen Dialekt von Larantuka (Ostindonesien)
  • Young, David E.: A Hermeneutic Exposition of a Plains Healer's Concept of "The Grandfathers"
  • Schindler, Helmut: Una cancion mapuche de Carlos Painenao para el Ano Nuevo
  • Kraus, Wolfgang: Zum Begriff der Deszendenz. Ein selektiver Überblick
  • Werbung
  • Heinz, Andreas: Savage Thought and Thoughtful Savages. On the Context of the Evaluation of Logical Thought by Lévy-Bruhl and Evans-Pritchard
  • Werbung
  • Behrend, Heike: [Berichte und Kommentare] Das Wunder von Sembabule. Die kurze Geschichte eines Anti-AIDS-Kultes in Uganda
  • Hébert, Jean: Représentations de l'âme et de l'au-delà chez les Toussian (Burkina Faso)
  • Sterly, Joachim: Gartenbau auf gemulchten Hügelbeeten im zentralen Hochland von Papua-Neuguinea
  • Hicks, David: Friarbird on Timor. Two Mambai Myths of Avian Rivalry
  • Boskovic, Aleksandar: Vinko Paletin's Discovery of the New World
  • Werbung
  • Zeitschriftenrezension: Rezensionen
  • Miszellen
  • Literaturverzeichnis: Neue Publikationen
  • Werbung
  • Literaturverzeichnis: Zeitschriftenschau
  • Autorenindex
  • Hinterer Buchspiegel
  • Hinterer Einband
  • Farbkeil

Volltext

American hunting imuuuo, .. 
ican indigenous people as a homogeneous whole. 
At the other extreme are ethnographic accounts 
which explore the meaning of specific Native 
terms without much attempt to relate them to each 
other within the context of the overall cosmolog 
ical system. Nevertheless, there are some useful 
insights in the published literature concerning ab 
original conceptions of the Grandfathers. 2 We are 
primarily interested in the literature pertaining to 
the Plains Indians as this is Pompana’s “culture 
area.” But the following discussion includes refer- 
-oi nature as well. 
• '6 
have not received as much attention as they de- through a vision ' 
serve. What information exists is scattered through for any kind of’ ^ S ° Ugllt after ’ and is necessary 
various texts, many of which address all North physical enviro SUCCeSS ‘ The ^ are evident in the 
American hunting nations, if not all North Amer- is a part of the^ 611 ^? ever y thin 8 represents and 
«1* as a homogeneous whole. Grandfathers ar randfathers (Walker 1980). The 
atively involved 6 in lmked with ’ and cre ‘ 
world, as made evident through .he™'“ 8 ° f 
nature (Black Elk and Lyon if9, Pr ° CeSSeS 
ship aniong Spirits T™* ° f the reIation ‘ 
as the Sioux rorlf • • Soi ^ e types of s P irits such 
1992) are considered^ ( ^ alker 1980; Stolzman 
most other spirits u ^ m ° re P owerful than 
the Plains Indians a& x its. It is not clea ' f as P^ ant °r animal spir- 
area.” But the following discussion includes refer- spirits are consid I? ^ literature whether all 
enees of a more general nature as well. such as p ow ^ q 7 ^ randfathers . Some scholars 
The range of beings that have been classified as suggested that th 1 75 and Mails G979 ) have 
Grandfather spirits is enormous. In the literature, distinguished fr^ k powerful spirits should be 
the Grandfathers have been portrayed differently The issue of Grandfathers. 
depending as much upon the prevalent attitudes of power among the c h? there are difference s in 
the academic community and individual anthro- tentious issue A Ura ? dfather spirits is itself a con- 
pologists as upon the nature of the available infor- the Dakota grounThr 8 l ° a ma J orit y of writers, 
mation. Generally, anthropologists have reported ings of four?makinl " ndfathers int0 four §™up- 
that one Grandfather is accorded to each species mutually linked? f 1 f Slxteen individual and 
of animal or plant, while other Grandfathers are 1953; Powers \llsu a (Neihardt 1988; Alexander 
associated with elemental forces such as wind or whether this f 1 1987 ^‘ li is not always clear 
fire, or with other objects or human conditions chy of power arran gement implies a hierar- 
(Underhill 1965; Landes 1968; Young et al. 1990). it should b 
Some of the earlier anthropological works por- some traditions 6 that the Godfathers in 
trayed these entities either as primal beast gods that and negative cm IV asSoclated with both positive 
owned the animals and controlled the resources 1990- Stolzma IQcT (Walker 198 °; Young et al. 
with which they were associated (Powell 1877; positive qualiti^s^? 92k y hether the negative and 
- 'oam or as guardian spirits that pro- entity (as illustr.t!?? 1 L. aspects of the same 
tomé among the Dakota^ 6 tnckster character De 
forces is not always d?ar 0r h S ? Parate and ° PP ° site 
-r hut it is from the dual 
1 1 - 
with which they were aaovv.v,. v 
Underhill 1965) or as guardian spirits that pro 
tected and helped humans (Benedict 1964). These 
beings wielded great powers which they could torces is not alwav 
bestow upon favored individuals. They were not nature of the G HP*’ bUt d is from the duai 
restricted to a specific form, and often appeared in and malevolent randtathers th at both benevolent 
visions to communicate with humans. They were a ;„ + _ P °^ ers aiase - 
tangible entities, but were never confused with ’ " - L: -w 
the living representatives of the species (Underhill 
1965). As interpreted by an early scholar in the 
field, “It is not the animals of today whom they 
worship, but the dead animals - the ancient ani 
mals - the progenitors or prototypes of the present” 
-• " 0 1 n\ 
Anrvtk • 1 ^ uv,V/li ’ mi iav 
tween the Grandfath? 1S the relationshi P be ‘ 
a -preme ^ Great Spint ’ 
universe. This ultimo t ;. ultlmat e nature of the 
Tanka” among the D t^ lty ls known as “Wakan 
worship, dui me ^ dispute, at least in Kota - There seems to be some 
mais - the progenitors or prototypes of the present” the possibility nf?J e§ards t0 some groups, as to 
(Powell 1877: 10) Christian rntroduc^n T** ^ a P““»ntact 
These early anthropological impressions touch the concept is hooper 1934). Either way, 
on some very important ideas in the conception of traditions A r 0 ° W &n inte § ral part of various 
—- a. .hev are Dowerful beings, cult to define nrerlf Wakan T anka is diffi- 
• precisely because of the ultimateh 
on some very important iul,<vo ... 
Grandfather spirits. As they are powerful beings, 
it is useful, even necessary, to be allied with them 
in some way. Their favor, often communicated 
2 The term “Grandfathers” is not gender specific. It includes 
concepts such as “Mother Earth” which are female. In 
fact, we considered using the term “Grandparents” but our 
informants found the term somewhat awkward. 
traditions, a concept like Wakan Tanka is ditn- 
cult to define, precisely because of the ultimately 
incomprehensible nature of the Great Mystery the 
concept alludes to (Stolzman 1992). According 
to most accounts (Mails 1979; Walker 1980) this 
great, mysterious power is the omnipresent, under 
lying nature of all things, unlimited by a face or a 
form. 
For some Dakota, the sixteen Grandfathers, or
	        

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