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Anthropos, 79.1984

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Nutzungslizenz

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Bibliographische Daten

fullscreen: Anthropos, 79.1984

Zeitschrift

Strukturtyp:
Zeitschrift
Werks-URN (URL):
https://digi.evifa.de/viewer/resolver?urn=urn:nbn:de:kobv:11-714820
URN:
urn:nbn:de:kobv:11-714820
Persistenter Identifier:
BV043334262
Titel:
Anthropos
Erscheinungsort:
Fribourg
Verlag:
Ed. St. Paul
Erscheinungsjahr:
1906
Sammlung:
Zeitschriften und Zeitungen > Zeitschriften zur Ethnologie
Wissensgebiet:
Sozial- und Kulturanthropologie > Allgemeines

Zeitschriftenband

Strukturtyp:
Zeitschriftenband
Werks-URN (URL):
https://digi.evifa.de/viewer/resolver?urn=urn:nbn:de:kobv:11-711819
URN:
urn:nbn:de:kobv:11-711819
Persistenter Identifier:
1512370864325
Titel:
Anthropos, 79.1984
Erscheinungsjahr:
1984
Signatur:
LA 1118
Sammlung:
Zeitschriften und Zeitungen > Zeitschriften zur Ethnologie

Zeitschriftenheft

Strukturtyp:
Zeitschriftenheft
Titel:
Bd. 79, 1984, Heft 1-3
Sammlung:
Zeitschriften und Zeitungen > Zeitschriften zur Ethnologie

Zeitschriftenartikel

Strukturtyp:
Zeitschriftenartikel
Titel:
Kabiye Fetish Religion: A Comparative Study
Sonstige Person:
Larson, Thomas J.
Sammlung:
Zeitschriften und Zeitungen > Zeitschriften zur Ethnologie

Inhaltsverzeichnis

Inhaltsverzeichnis

  • Anthropos
  • Anthropos, 79.1984
  • Vorderer Einband
  • Vorderer Buchspiegel
  • Vorsatzblatt
  • Leerseite
  • Vorblatt
  • Titelseite
  • Impressum
  • Inhaltsverzeichnis: Autorenindex
  • Inhaltsverzeichnis: Rezensenten
  • Inhaltsverzeichnis: Geographischer Index
  • Inhaltsverzeichnis: Sachindex
  • Leerseite
  • Zeitschriftenheft: Bd. 79, 1984, Heft 1-3
  • Ebong, Inih A.: Mask and Masking: A Survey of Their Universal Application to Theatre Practice
  • Kar, R. K.: Labour Pattern and Absenteeism: A Case Study in Tea Plantation in Assam, India
  • Huber, Hugo: Die polygyne Gehöftsgemeinschaft der Simbětě (Tansania): Zentrale Autorität und Matrisegmente
  • Larson, Thomas J.: Kabiye Fetish Religion: A Comparative Study
  • Suzuki, Peter T.: The Limitations of Structuralism, and Autochthonous Principles for Urban Planning and Design in Indonesia: The Case of Nias
  • Leerseite
  • Adediran, 'Biodun: The Structure of Administration of Pre-Colonial Idaisa
  • Leerseite
  • Kreiner, Josef: Betrachtungen zu 60 Jahren japanischer Völkerkunde in Memoriam Masao Oka
  • Edwards, Adrian Campion: On the Non-Existence of an Ancestor Cult among the Tiv
  • Nevadomsky, Joseph: Marital Discord and Dissolution among the Hindu East Indians in Rural Trinidad
  • Surgy, Albert de: Origine et fonction humanisante de la mort selon les Mwaba (Togo du nord)
  • Leerseite
  • Nwanunobi, C. Onyeka: The Deus Otiosus Concept in Traditional Igbo Religion: An Examination through Transactional Analysis
  • Sontheimer, Günther D.: The Mallāri/Khaṇḍobā Myth as Reflected in Folk Art and Ritual
  • Arhem, Kaj: Vida y muerte en la Amazonía Colombiana: Un relato etnográfico macuna
  • Leerseite
  • Roese, Peter M.: Das Königreich Benin - von den Anfängen bis 1485
  • Höllmann, Thomas O.: Tabakanbau und -genuß bei den nichtchinesischen Ethnien Taiwans
  • Leerseite
  • Windekens, A. J. Van: [Berichte und Kommentare] Note sur le nom de ta divinité chtonienne grecque Aaeloga
  • Kilson, Marion: Spider and Royal Antelope in Sierra Leone
  • Fleisher, Mark Stewart: Hesquiat Kinship Terminology: Social Structure and Symbolic World View Categories
  • Gogoi, P.: A Method for Preparation of Beer from Rice (Country Liquor) Used by the People of Mongolian Origin Residing in the State of Assam, India
  • Bronner, Simon J.: Folklore and the Behavioral Sciences
  • Fellman, Jack: Language, Geography, and History: The Case of Ethiopian Semitic
  • Fellman, Jack: The Formative Period in Tigrinya Linguistics
  • Horedt, Kurt: Beziehungen zwischen den Bilderschriften der Osterinsel und des Gallehus-Horns A (1639)
  • Chikwendu, V. E.: More Bronzes from Eastern Nigeria
  • Burgmann, Arnold: Der "Rat für die Kultur"
  • New Society on Latin American Indian Literatures
  • Zeitschriftenrezension: Rezensionen
  • Literaturverzeichnis: Neue Publikationen
  • Literaturverzeichnis: Zeitschriftenschau
  • Miszellen
  • Sonstiges: Style Guide and Information for Authors
  • Autorenindex
  • Zeitschriftenheft: Bd. 79, 1984, Heft 4-6
  • Leerseite
  • Leerseite
  • Nachsatzblatt
  • Hinterer Buchspiegel
  • Hinterer Einband
  • Farbkeil

Volltext

Anthropos 79. 1984: 39-46 
Kabiye Fetish Religion: A Comparative Study 
Thomas J. Larson 
Introduction 
In this study I compare the religion of a West 
African society with that of a Central Bantu 
speaking people. The Kabiye of northern Togo 
approach their god through intermediaries known 
as fetish spirits. On the other hand the Hambu- 
kushu of Botswana, a typical Central African 
Bantu-speaking people, ignore God but fear and 
appease the ancestral spirits. Each approach to the 
supernatural beings maintain traditional estab 
lishment values and integrate the society which 
produces a strong tribal identity in the individ 
ual. 
Through a cross-cultural approach I will 
explain how each religion is adapted to the 
environment and social needs of the people. 
Westerners associate fetish religion and the ap 
peasement of ancestral spirits as pagan religions. I 
attempt to place traditional African religions in 
their proper context of monotheism with recogni 
tion of a High God. Though both the Kabiye and 
the Hambukushu recognize the same High God 
as Christians and Muslims, their approach to the 
higher deity is based upon their particular needs 
and experience. 
From 1963 to 1964 I served as a community 
analyst for the United States Agency for Interna 
tional Development in northern Togo with a rural 
development project for the creation of an agri- 
Thomas John Larson, Ph.D. (University of Virginia, 
1980); Prof, of Anthropology ; from 1970 to 1983 Northern 
Virginia Community College, since 1983 Klamath Falls, 
Oregon. From 1969 to 1983 twenty-seven anthropology field 
trips for students to: Botswana, Togo, Ghana, Benin, Kenya, 
Tanzania, Guatemala, Bahamas, Mexico, Peru, Society 
Islands, England, and Portugal. Publications: four books 
about the Fiambukushu, one about the Kabiye, three theses 
on the Hambukushu, sixty anthropological papers for scienti 
fic journals and Explorers Club publications. 
cultural training center for county agents. While 
stationed at the Centré Pilot near the provincial 
capital of Lama-Kara, I had the opportunity to 
make a preliminary community study of the 
Kabiye of Tchitchao Canton. From 1973 to 1982 I 
made six field trips with students to visit the 
Kabiye of Tchitchao. During this time I observed 
numerous fetish religious practices. 
Between 1950 and 1972 I made six field trips 
to study the Hambukushu of Botswana. The 
Hambukushu originally lived in Zaïre before 
migrating southward to the Okavango River 
region in northwestern Botswana. From Central 
Africa they brought with them their typical 
matrilineal traditions and kinship structure in 
cluding their religious beliefs and practices. Both 
the Kabiye and the Hambukushu as agricultural 
peoples adapted to their ecological environment 
to suit their social needs. While they are similar in 
some respects in their approach to a supreme 
being, on the other hand regional differences 
become apparent in religious practices. 
1. The Kabiye in their Ecological and Social 
Setting 
The Kabiye of Togo are of the Negroid race 
characterized by being tall in stature averaging 
five feet eight inches for males, dark brown in skin 
color, with narrow foreheads, black kinky hair, 
broad noses, thick everted lips, scanty facial, and 
body hair (Murdock 1959: 8). Their language 
belongs to the Voltaic sub-family of the Negritic 
linguistic stock. The Kabiye belong to the Tern 
cluster of Voltaic peoples and their language is 
related to that of the Lamba, Dompongo, Logba, 
Manganapo, Temberna, Cotocoli, and Temba 
(Murdock 1959: 80).
	        

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“Anthropos, 79.1984.” 1984: n. pag. Print.
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