EVIFA - virtuelle Fachbibliothek Logo Vollbild
  • Erstes Bild
  • Vorheriges Bild
  • Nächstes Bild
  • Letztes Bild
  • Doppelseitenansicht
Wählen Sie mit der Maus den Bildbereich, den Sie teilen möchten.
Bitte wählen Sie aus, welche Information mit einem Klick auf den Link in die Zwischenablage kopiert werden soll:
  • Link zur Seite mit Hinweisbox im Bild
  • Link zu einem IIIF Bildfragment

Anthropos, 79.1984

Zugriffsbeschränkung

Für diesen Datensatz liegt keine Zugriffsbeschränkung vor.

Nutzungslizenz

Der Status des Urheberrechts und der verwandten Schutzrechte für diesen Datensatz wurde nicht geprüft oder ist unklar. Bitte wenden Sie sich für weitere Informationen an die Organisation, die das Objekt zur Verfügung gestellt hat.

Bibliographische Daten

fullscreen: Anthropos, 79.1984

Zeitschrift

Strukturtyp:
Zeitschrift
Werks-URN (URL):
https://digi.evifa.de/viewer/resolver?urn=urn:nbn:de:kobv:11-714820
URN:
urn:nbn:de:kobv:11-714820
Persistenter Identifier:
BV043334262
Titel:
Anthropos
Erscheinungsort:
Fribourg
Verlag:
Ed. St. Paul
Erscheinungsjahr:
1906
Sammlung:
Zeitschriften und Zeitungen > Zeitschriften zur Ethnologie
Wissensgebiet:
Sozial- und Kulturanthropologie > Allgemeines

Zeitschriftenband

Strukturtyp:
Zeitschriftenband
Werks-URN (URL):
https://digi.evifa.de/viewer/resolver?urn=urn:nbn:de:kobv:11-711819
URN:
urn:nbn:de:kobv:11-711819
Persistenter Identifier:
1512370864325
Titel:
Anthropos, 79.1984
Erscheinungsjahr:
1984
Signatur:
LA 1118
Sammlung:
Zeitschriften und Zeitungen > Zeitschriften zur Ethnologie

Zeitschriftenheft

Strukturtyp:
Zeitschriftenheft
Titel:
Bd. 79, 1984, Heft 1-3
Sammlung:
Zeitschriften und Zeitungen > Zeitschriften zur Ethnologie

Zeitschriftenartikel

Strukturtyp:
Zeitschriftenartikel
Titel:
Mask and Masking: A Survey of Their Universal Application to Theatre Practice
Sonstige Person:
Ebong, Inih A.
Sammlung:
Zeitschriften und Zeitungen > Zeitschriften zur Ethnologie

Inhaltsverzeichnis

Inhaltsverzeichnis

  • Anthropos
  • Anthropos, 79.1984
  • Vorderer Einband
  • Vorderer Buchspiegel
  • Vorsatzblatt
  • Leerseite
  • Vorblatt
  • Titelseite
  • Impressum
  • Inhaltsverzeichnis: Autorenindex
  • Inhaltsverzeichnis: Rezensenten
  • Inhaltsverzeichnis: Geographischer Index
  • Inhaltsverzeichnis: Sachindex
  • Leerseite
  • Zeitschriftenheft: Bd. 79, 1984, Heft 1-3
  • Ebong, Inih A.: Mask and Masking: A Survey of Their Universal Application to Theatre Practice
  • Kar, R. K.: Labour Pattern and Absenteeism: A Case Study in Tea Plantation in Assam, India
  • Huber, Hugo: Die polygyne Gehöftsgemeinschaft der Simbětě (Tansania): Zentrale Autorität und Matrisegmente
  • Larson, Thomas J.: Kabiye Fetish Religion: A Comparative Study
  • Suzuki, Peter T.: The Limitations of Structuralism, and Autochthonous Principles for Urban Planning and Design in Indonesia: The Case of Nias
  • Leerseite
  • Adediran, 'Biodun: The Structure of Administration of Pre-Colonial Idaisa
  • Leerseite
  • Kreiner, Josef: Betrachtungen zu 60 Jahren japanischer Völkerkunde in Memoriam Masao Oka
  • Edwards, Adrian Campion: On the Non-Existence of an Ancestor Cult among the Tiv
  • Nevadomsky, Joseph: Marital Discord and Dissolution among the Hindu East Indians in Rural Trinidad
  • Surgy, Albert de: Origine et fonction humanisante de la mort selon les Mwaba (Togo du nord)
  • Leerseite
  • Nwanunobi, C. Onyeka: The Deus Otiosus Concept in Traditional Igbo Religion: An Examination through Transactional Analysis
  • Sontheimer, Günther D.: The Mallāri/Khaṇḍobā Myth as Reflected in Folk Art and Ritual
  • Arhem, Kaj: Vida y muerte en la Amazonía Colombiana: Un relato etnográfico macuna
  • Leerseite
  • Roese, Peter M.: Das Königreich Benin - von den Anfängen bis 1485
  • Höllmann, Thomas O.: Tabakanbau und -genuß bei den nichtchinesischen Ethnien Taiwans
  • Leerseite
  • Windekens, A. J. Van: [Berichte und Kommentare] Note sur le nom de ta divinité chtonienne grecque Aaeloga
  • Kilson, Marion: Spider and Royal Antelope in Sierra Leone
  • Fleisher, Mark Stewart: Hesquiat Kinship Terminology: Social Structure and Symbolic World View Categories
  • Gogoi, P.: A Method for Preparation of Beer from Rice (Country Liquor) Used by the People of Mongolian Origin Residing in the State of Assam, India
  • Bronner, Simon J.: Folklore and the Behavioral Sciences
  • Fellman, Jack: Language, Geography, and History: The Case of Ethiopian Semitic
  • Fellman, Jack: The Formative Period in Tigrinya Linguistics
  • Horedt, Kurt: Beziehungen zwischen den Bilderschriften der Osterinsel und des Gallehus-Horns A (1639)
  • Chikwendu, V. E.: More Bronzes from Eastern Nigeria
  • Burgmann, Arnold: Der "Rat für die Kultur"
  • New Society on Latin American Indian Literatures
  • Zeitschriftenrezension: Rezensionen
  • Literaturverzeichnis: Neue Publikationen
  • Literaturverzeichnis: Zeitschriftenschau
  • Miszellen
  • Sonstiges: Style Guide and Information for Authors
  • Autorenindex
  • Zeitschriftenheft: Bd. 79, 1984, Heft 4-6
  • Leerseite
  • Leerseite
  • Nachsatzblatt
  • Hinterer Buchspiegel
  • Hinterer Einband
  • Farbkeil

Volltext

iropos 79. 1984: 1-12 
Anth 
Mask and Masking: A Survey of Their Universal 
Application to Theatre Practice 
Wh A. Ebong 
Mask Characteristics and Attributes 
Quite frankly, the mask is a charismatic 
device sui generis; whether in its magical, ritual, 
re ligious, artistic, or socio-political conception 
an d application. Theatrically, it commands a 
Cognitive ubiquitous presence that could be 
distantly felt in the auditorium. It possesses a 
Co gnitive form, a consciousness, and an essence, 
f herefore, whether the mask is native, common- 
pbce, or exotic to the culture that uses it; whether 
!t is beautiful, placid, and sublime in form, 
structure, and appearance; or whether it is simply 
fierce-looking, horrendous, grotesque, and 
bl Zarre (like most African masks), a mask is 
generally presumed to be imbued with strange 
ftietaphysical powers and attributes. These could 
be (and they have been) translated into adept 
theatrical and aesthetic advantages both for the 
actor wearing the mask and for his audience. 
It is the peculiar combination of these attri 
stes in the mask which ineluctably activate 
Mbratory vectors that in turn create the strange 
tilings and atmosphere, characteristically native 
to the theatre - notably feelings of awe, wonder, 
a dmiration, and reverence which derive mostly 
* r °m paradoxes, such as those innate to attraction 
Inih Akpan Ebong, poet, playwright, critic, actor, and 
PUy director; honours degree in English (Drama) from the 
University of Nigeria, Nsukka; Master's Degree in Theatre 
from Michigan State University; member of the World 
leisure and Recreation Association (WLRA) and appointed 
l nto the International Commission for Leisure Information 
Exchange (INTERCALIX); since 1977 he is Lecturer at the 
University of Calabar, Nigeria, for Directing, Contemporary 
African, Third World, and Twentieth Century Theatre; in 
a ddition to his doctoral degree on “Utuekpe, a Nigerian ‘Folk 
Theatre"’ (University of Birmingham), Ebong is working on 
Urarnatic Theory and Criticism in Africa 1800—1980” and 
The Theatre Concepts of Wole Soyinka.” 
the mask has similarly been used for various 
geo-political, socio-cultural, and religious purpo 
ses, for example, warfare, divination, and rites de 
passage, even for exhibitions and tourist indulgen 
ces. It is virtually being used today in most 
cultures for the same or similar objectives. 
Historically, the mask is synonymously pre 
sumed to date the human society. Even though its 
true origins may be shrouded in an enigmatic and 
mysterious whirlpool, yet it could be speculated 
with some certainty and accuracy that mask and 
mythology share common origins and ancestry: 
both are living conceptions of the human mind, 
with the one explaining the other, and designed 
principally to teach, amplify, and reinforce the 
religions, history, aspirations, hopes, fears, mora 
lity, etc., of the community. Masks are, in fact, 
concretized and emblematic actualizations of 
mythological abstractions, specifically contrived 
to amplify, reinforce, and codify the beliefs, 
metaphysics, and cosmology of the community, 
including their basic and essential philosophy of 
life and existence. Therefore, its enigmatic origin 
notwithstanding, there is a considerable degree of 
unanimity about its artistic, religious, social, and 
other roles or functions in nearly every culture 
that has used the idiom. For example, it is almost 
universally accepted that the diverse applications 
of the mask idiom have their origins and roots in 
the religions, rituals, and theatre crafts of the 
so-called “primitive,” non-literate societies. 
Similarly, the Greeks are universally acknowl 
edged with scholarly accreditations for the “for 
mal” and “conventional” use of the mask in the 
theatre. Later centuries have equally followed in 
the footsteps of ancient Greece. Medieval thea 
tres, for instance, extensively used the various 
and repulsion, empathy and alienation, excite 
ment and alarm, etc. Apart from its extensive use 
for the myriad forms of theatrical entertainment,
	        

Zitieren und Nachnutzen

Zitieren und Nachnutzen

Hier finden Sie Downloadmöglichkeiten und Zitierlinks zu Werk und aktuellem Bild.

Zeitschriftenband

METS METS (Gesamtwerk) MARC XML Dublin Core RIS Mirador ALTO TEI Volltext PDF DFG-Viewer OPAC
TOC

Zeitschriftenartikel

PDF RIS

Bildanzeige

PDF ALTO TEI Volltext
Herunterladen

Bildfragment

Link zur Seite mit Hinweisbox im Bild Link zu einem IIIF Bildfragment

Zitierlinks

Zitierlinks

Zeitschriftenband

Um dieses Werk zu zitieren, stehen die folgenden Varianten zur Verfügung:
URN:
Hier kann eine Goobi viewer eigene URL kopiert werden:

Zeitschriftenartikel

Um dieses Strukturelement zu zitieren, stehen die folgenden Varianten zur Verfügung:
Hier kann eine Goobi viewer eigene URL kopiert werden:

Bildanzeige

Um dieses Bild zu zitieren, stehen die folgenden Varianten zur Verfügung:
URN:
Hier kann eine Goobi viewer eigene URL kopiert werden:

Zitierempfehlung

Anthropos, 79.1984. 1984.
Bitte das Zitat vor der Verwendung prüfen.

Werkzeuge zur Bildmanipulation

Werkzeuge nicht verfügbar

Bildausschnitt teilen

Wählen Sie mit der Maus den Bildbereich, den Sie teilen möchten.
Bitte wählen Sie aus, welche Information mit einem Klick auf den Link in die Zwischenablage kopiert werden soll:
  • Link zur Seite mit Hinweisbox im Bild
  • Link zu einem IIIF Bildfragment

Kontakt

Haben Sie einen Fehler gefunden, eine Idee wie wir das Angebot noch weiter verbessern können oder eine sonstige Frage zu dieser Seite? Schreiben Sie uns und wir melden uns sehr gerne bei Ihnen zurück!

Welche Farbe hat der blaue Himmel?:

Hiermit bestätige ich die Verwendung meiner persönlichen Daten im Rahmen der gestellten Anfrage.