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Anthropos, 79.1984

Zugriffsbeschränkung

Für diesen Datensatz liegt keine Zugriffsbeschränkung vor.

Nutzungslizenz

Der Status des Urheberrechts und der verwandten Schutzrechte für diesen Datensatz wurde nicht geprüft oder ist unklar. Bitte wenden Sie sich für weitere Informationen an die Organisation, die das Objekt zur Verfügung gestellt hat.

Bibliographische Daten

fullscreen: Anthropos, 79.1984

Zeitschrift

Strukturtyp:
Zeitschrift
Werks-URN (URL):
https://digi.evifa.de/viewer/resolver?urn=urn:nbn:de:kobv:11-714820
URN:
urn:nbn:de:kobv:11-714820
Persistenter Identifier:
BV043334262
Titel:
Anthropos
Erscheinungsort:
Fribourg
Verlag:
Ed. St. Paul
Erscheinungsjahr:
1906
Sammlung:
Zeitschriften und Zeitungen > Zeitschriften zur Ethnologie
Wissensgebiet:
Sozial- und Kulturanthropologie > Allgemeines

Zeitschriftenband

Strukturtyp:
Zeitschriftenband
Werks-URN (URL):
https://digi.evifa.de/viewer/resolver?urn=urn:nbn:de:kobv:11-711819
URN:
urn:nbn:de:kobv:11-711819
Persistenter Identifier:
1512370864325
Titel:
Anthropos, 79.1984
Erscheinungsjahr:
1984
Signatur:
LA 1118
Sammlung:
Zeitschriften und Zeitungen > Zeitschriften zur Ethnologie

Zeitschriftenheft

Strukturtyp:
Zeitschriftenheft
Titel:
Bd. 79, 1984, Heft 1-3
Sammlung:
Zeitschriften und Zeitungen > Zeitschriften zur Ethnologie

Zeitschriftenartikel

Strukturtyp:
Zeitschriftenartikel
Titel:
Hesquiat Kinship Terminology: Social Structure and Symbolic World View Categories
Sonstige Person:
Fleisher, Mark Stewart
Sammlung:
Zeitschriften und Zeitungen > Zeitschriften zur Ethnologie

Inhaltsverzeichnis

Inhaltsverzeichnis

  • Anthropos
  • Anthropos, 79.1984
  • Vorderer Einband
  • Vorderer Buchspiegel
  • Vorsatzblatt
  • Leerseite
  • Vorblatt
  • Titelseite
  • Impressum
  • Inhaltsverzeichnis: Autorenindex
  • Inhaltsverzeichnis: Rezensenten
  • Inhaltsverzeichnis: Geographischer Index
  • Inhaltsverzeichnis: Sachindex
  • Leerseite
  • Zeitschriftenheft: Bd. 79, 1984, Heft 1-3
  • Ebong, Inih A.: Mask and Masking: A Survey of Their Universal Application to Theatre Practice
  • Kar, R. K.: Labour Pattern and Absenteeism: A Case Study in Tea Plantation in Assam, India
  • Huber, Hugo: Die polygyne Gehöftsgemeinschaft der Simbětě (Tansania): Zentrale Autorität und Matrisegmente
  • Larson, Thomas J.: Kabiye Fetish Religion: A Comparative Study
  • Suzuki, Peter T.: The Limitations of Structuralism, and Autochthonous Principles for Urban Planning and Design in Indonesia: The Case of Nias
  • Leerseite
  • Adediran, 'Biodun: The Structure of Administration of Pre-Colonial Idaisa
  • Leerseite
  • Kreiner, Josef: Betrachtungen zu 60 Jahren japanischer Völkerkunde in Memoriam Masao Oka
  • Edwards, Adrian Campion: On the Non-Existence of an Ancestor Cult among the Tiv
  • Nevadomsky, Joseph: Marital Discord and Dissolution among the Hindu East Indians in Rural Trinidad
  • Surgy, Albert de: Origine et fonction humanisante de la mort selon les Mwaba (Togo du nord)
  • Leerseite
  • Nwanunobi, C. Onyeka: The Deus Otiosus Concept in Traditional Igbo Religion: An Examination through Transactional Analysis
  • Sontheimer, Günther D.: The Mallāri/Khaṇḍobā Myth as Reflected in Folk Art and Ritual
  • Arhem, Kaj: Vida y muerte en la Amazonía Colombiana: Un relato etnográfico macuna
  • Leerseite
  • Roese, Peter M.: Das Königreich Benin - von den Anfängen bis 1485
  • Höllmann, Thomas O.: Tabakanbau und -genuß bei den nichtchinesischen Ethnien Taiwans
  • Leerseite
  • Windekens, A. J. Van: [Berichte und Kommentare] Note sur le nom de ta divinité chtonienne grecque Aaeloga
  • Kilson, Marion: Spider and Royal Antelope in Sierra Leone
  • Fleisher, Mark Stewart: Hesquiat Kinship Terminology: Social Structure and Symbolic World View Categories
  • Gogoi, P.: A Method for Preparation of Beer from Rice (Country Liquor) Used by the People of Mongolian Origin Residing in the State of Assam, India
  • Bronner, Simon J.: Folklore and the Behavioral Sciences
  • Fellman, Jack: Language, Geography, and History: The Case of Ethiopian Semitic
  • Fellman, Jack: The Formative Period in Tigrinya Linguistics
  • Horedt, Kurt: Beziehungen zwischen den Bilderschriften der Osterinsel und des Gallehus-Horns A (1639)
  • Chikwendu, V. E.: More Bronzes from Eastern Nigeria
  • Burgmann, Arnold: Der "Rat für die Kultur"
  • New Society on Latin American Indian Literatures
  • Zeitschriftenrezension: Rezensionen
  • Literaturverzeichnis: Neue Publikationen
  • Literaturverzeichnis: Zeitschriftenschau
  • Miszellen
  • Sonstiges: Style Guide and Information for Authors
  • Autorenindex
  • Zeitschriftenheft: Bd. 79, 1984, Heft 4-6
  • Leerseite
  • Leerseite
  • Nachsatzblatt
  • Hinterer Buchspiegel
  • Hinterer Einband
  • Farbkeil

Volltext

Berichte und Kommentare 
247 
Anth 
‘ropos 79.1984 
the relatives who work for and with him. If ego were not a 
chief, these would be the people with whom he resides and 
works. 
(3) The necessary criterion for interhouse residence 
flexibility is kinship. Beyond the kin elaboration within the 
residence group, labeled A and В in Figure 2, the kinship 
network collapses social distinctions to the point of using a 
single kin term in reciprocal generations. Establishing a kin 
network to gain membership in a house can be accomplished 
through the use of “wide-open” generational terms. 
5. World View 
In this final section of the paper I propose this question: 
‘How can the types of social structure and organization 
already considered lead to an initial world view proposal for 
Hesquiat society?” 
Ethnolinguistic theory assumes the “awareness of 
structure” on part of the people who use lexical items from 
various semantic domains. I assume, therefore, that Hesquiat 
speakers do recognize consciously a social and psychological 
difference for people with contrasting labeled statuses. To 
this awareness is attached a set of symbolic values, i. e., 
cognitively fundamental sets of categories which are abstrac 
ted from lexical designations. The meaning of the symbolic 
aspect of lexical items assumes a less-than-conscious position 
Ш cognitive activity of a speaker. This is analogous to a 
speaker’s unawareness of phonemic categorization, yet the 
speaker relies on this set of less-than-conscious discrimina 
tors. 
World view from this symbolic perspective is an 
experiential hypothesis which is individually formulated as 
part of personality development and, simultaneously, shared, 
to a degree, with members of one’s speech community. 
World view, therefore, is a cognitive and behavioral hypo 
thesis carried by the people in a society. 
I propose two pairs of symbolic oppositions which are 
mstrumental in the ordering of experience in Hesquiat 
speakers. These oppositions are intended to extend the list of 
potential structuring oppositions that I have already pro 
posed for Northwest Coast society (Fleisher 1981 a: 
69-71). 
Lineality/nonlineality 
Lineality is a symbolic dimension which orders people 
through time and space. It is the symbol of lineality which 
Se parates one’s own genealogical line from others. Lineality 
is hypostatized as the lexical differentiation between “older,” 
twiddle,” and “younger” brother. A functional perspective 
shows that each of these lines represents an important 
ec onomic, political and ceremonial social line. 
Social space is ordered “horizontally” in a longhouse 
ly ing situation and “vertically” as social history within the 
community. This is witnessed as the inheritance of particular 
living areas in a longhouse, e. g., corner, side, etc. In this 
Se nse, space is a complex metaphor for status. The space- 
status dimension is recognized in living areas, seating in 
tvhaling canoes, and especially in Potlatch seating. Moreover, 
ne space-seating dimension is seen in inheritance-lines 
tvhich are lexically marked in kinship terminology. 
The symbolic feature, lineality/nonlineality, serves the 
function of allowing the analyst to relate similar phenomena 
to a common point of origin which hypothetically has 
psychological reality for the cultural participant. As I noted 
above, this is analogous to a cognitive theory of the structure 
and organization of Language. 
Separateness/nonseparateness 
The opposition relates to a personality orientation for 
the group and its antithesis in the individual. The issues of 
self-identity and degree of separateness from one’s group are 
the issues in question (Fleisher 1981 a and h). Hesquiat is a 
highly integrated kinship-based society emphasizing social 
unity through complementary and hierarchical levels of kin 
groupings. Any person within this social milieu is potentially 
able to exert their individuality through obtaining some form 
of socio-psychological uniqueness by acquiring a symbol of 
separation, e. g., a spirit-helper allows a person to distinguish 
himself socially and psychologically from all others. 
The social statuses labeled with descriptive terms in 
ego’s lineal family emphasize this separation of ego/other by 
denoting descriptively their respective social positions. Soci 
ally ego is identifying members of his closest family since 
these people probably were his closest support system. 
Symbolically, the antithesis was being expressed; the psycho 
social system establishes closeness by clearing noting separa 
tion, and the converse. The classic example of rites of passage 
- birth, marriage, death - inextricable involve placing an 
individual of a sort of metaphoric platform and publically 
announcing their uniqueness in the social community. I am 
hypothesizing that the descriptive kin terminology used by 
ego for his closest family members simultaneously drew his 
family nearer to him, and pushed them away. 
Separateness is also seen in the theme, lineality. Lineali 
ty separates family lines from each other. This is particularly 
important for the community chiefs who must maintain the 
continuity of their line and symbolically emphasize their 
separateness from the rest of the community through, for 
example, a specific living pattern. 
As one moves through the social world of the Hesquiat, 
separateness gives way to nonseparateness. The distant social 
view of Hesquiat is a blending of the individual with his 
ancestors and descendants. Symbolically, the past and the 
future merge in the peripheral areas of one’s social and 
symbolic world. 
Conclusion 
Through the course of this paper I developed a series of 
socio-cultural and symbolic statements based on kinship 
terminology. I have considered the kinship terminological 
system, distribution of kin terms, and from these data 
formulated social implications and related world view 
hypotheses. The latter are offered as an attempt to under 
stand the symbolic structure of Hesquiat culture as that 
structure is projected through lexical data. Although the 
specific comments about the symbolic categories in Hesquiat 
world view may be humanistically, or poetically, oriented, I 
think there is a need for such statements in anthropology. In 
this regard I fully agree with Cora Du Bois’ recent statement
	        

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