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Anthropos, 79.1984

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Nutzungslizenz

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Bibliographische Daten

fullscreen: Anthropos, 79.1984

Zeitschrift

Strukturtyp:
Zeitschrift
Werks-URN (URL):
https://digi.evifa.de/viewer/resolver?urn=urn:nbn:de:kobv:11-714820
URN:
urn:nbn:de:kobv:11-714820
Persistenter Identifier:
BV043334262
Titel:
Anthropos
Untertitel:
internationale Zeitschrift für Völker- u. Sprachenkunde
Erscheinungsort:
Fribourg
Verlag:
Ed. St. Paul
Erscheinungsjahr:
1906
Sammlung:
Zeitschriften und Zeitungen > Zeitschriften zur Ethnologie
Wissensgebiet:
Sozial- und Kulturanthropologie > Allgemeines

Zeitschriftenband

Strukturtyp:
Zeitschriftenband
Werks-URN (URL):
https://digi.evifa.de/viewer/resolver?urn=urn:nbn:de:kobv:11-711819
URN:
urn:nbn:de:kobv:11-711819
Persistenter Identifier:
1512370864325
Titel:
Anthropos, 79.1984
Erscheinungsjahr:
1984
Signatur:
LA 1118
Sammlung:
Zeitschriften und Zeitungen > Zeitschriften zur Ethnologie

Zeitschriftenheft

Strukturtyp:
Zeitschriftenheft
Titel:
Bd. 79, 1984, Heft 1-3
Sammlung:
Zeitschriften und Zeitungen > Zeitschriften zur Ethnologie

Zeitschriftenartikel

Strukturtyp:
Zeitschriftenartikel
Titel:
Spider and Royal Antelope in Sierra Leone
Sonstige Person:
Kilson, Marion
Sammlung:
Zeitschriften und Zeitungen > Zeitschriften zur Ethnologie

Inhaltsverzeichnis

Inhaltsverzeichnis

  • Anthropos
  • Anthropos, 79.1984
  • Vorderer Einband
  • Vorderer Buchspiegel
  • Vorsatzblatt
  • Leerseite
  • Vorblatt
  • Titelseite
  • Impressum
  • Inhaltsverzeichnis: Autorenindex
  • Inhaltsverzeichnis: Rezensenten
  • Inhaltsverzeichnis: Geographischer Index
  • Inhaltsverzeichnis: Sachindex
  • Leerseite
  • Zeitschriftenheft: Bd. 79, 1984, Heft 1-3
  • Ebong, Inih A.: Mask and Masking: A Survey of Their Universal Application to Theatre Practice
  • Kar, R. K.: Labour Pattern and Absenteeism: A Case Study in Tea Plantation in Assam, India
  • Huber, Hugo: Die polygyne Gehöftsgemeinschaft der Simbětě (Tansania): Zentrale Autorität und Matrisegmente
  • Larson, Thomas J.: Kabiye Fetish Religion: A Comparative Study
  • Suzuki, Peter T.: The Limitations of Structuralism, and Autochthonous Principles for Urban Planning and Design in Indonesia: The Case of Nias
  • Leerseite
  • Adediran, 'Biodun: The Structure of Administration of Pre-Colonial Idaisa
  • Leerseite
  • Kreiner, Josef: Betrachtungen zu 60 Jahren japanischer Völkerkunde in Memoriam Masao Oka
  • Edwards, Adrian Campion: On the Non-Existence of an Ancestor Cult among the Tiv
  • Nevadomsky, Joseph: Marital Discord and Dissolution among the Hindu East Indians in Rural Trinidad
  • Surgy, Albert de: Origine et fonction humanisante de la mort selon les Mwaba (Togo du nord)
  • Leerseite
  • Nwanunobi, C. Onyeka: The Deus Otiosus Concept in Traditional Igbo Religion: An Examination through Transactional Analysis
  • Sontheimer, Günther D.: The Mallāri/Khaṇḍobā Myth as Reflected in Folk Art and Ritual
  • Arhem, Kaj: Vida y muerte en la Amazonía Colombiana: Un relato etnográfico macuna
  • Leerseite
  • Roese, Peter M.: Das Königreich Benin - von den Anfängen bis 1485
  • Höllmann, Thomas O.: Tabakanbau und -genuß bei den nichtchinesischen Ethnien Taiwans
  • Leerseite
  • Windekens, A. J. Van: [Berichte und Kommentare] Note sur le nom de ta divinité chtonienne grecque Aaeloga
  • Kilson, Marion: Spider and Royal Antelope in Sierra Leone
  • Fleisher, Mark Stewart: Hesquiat Kinship Terminology: Social Structure and Symbolic World View Categories
  • Gogoi, P.: A Method for Preparation of Beer from Rice (Country Liquor) Used by the People of Mongolian Origin Residing in the State of Assam, India
  • Bronner, Simon J.: Folklore and the Behavioral Sciences
  • Fellman, Jack: Language, Geography, and History: The Case of Ethiopian Semitic
  • Fellman, Jack: The Formative Period in Tigrinya Linguistics
  • Horedt, Kurt: Beziehungen zwischen den Bilderschriften der Osterinsel und des Gallehus-Horns A (1639)
  • Chikwendu, V. E.: More Bronzes from Eastern Nigeria
  • Burgmann, Arnold: Der "Rat für die Kultur"
  • New Society on Latin American Indian Literatures
  • Zeitschriftenrezension: Rezensionen
  • Literaturverzeichnis: Neue Publikationen
  • Literaturverzeichnis: Zeitschriftenschau
  • Miszellen
  • Sonstiges: Style Guide and Information for Authors
  • Autorenindex
  • Zeitschriftenheft: Bd. 79, 1984, Heft 4-6
  • Leerseite
  • Leerseite
  • Nachsatzblatt
  • Hinterer Buchspiegel
  • Hinterer Einband
  • Farbkeil

Volltext

240 
Berichte und Kommentare 
Anthropos 79.1984 
*dà-mo- je laisse de côté l’interjection fort problématique ôâ 
d’Eschyle (dorien pour yâ?) que d’aucuns veulent retrouver 
dans gr. ôfjpoç, etc. 
Pour le sens primitif de ' c dà-mo- il faut se tenir à celui de 
gr. ôfjpoç et à celui de v. irl. dâm. Il faut attirer l’attention sur 
le fait que le terme grec signifie d’abord «pays, territoire» et 
que «habitants du territoire» constitue une évolution de 
«pays, territoire». Le sens de «troupe, suite» de v. irl. dàm 
repose évidemment sur «habitants du territoire», mais v. 
cymr. dauu «client» et cymr. mod. daw(f) «beau-fils» 
prouvent qu’en celtique *dâ-mo- a dû avoir également le sens 
de «communauté familiale, famille» reposant, lui-aussi, sur 
«habitants du territoire». 
En admettant pour la racine *dà- le sens de «habitants 
du territoire» à côté de celui de «pays, territoire» on parvient 
à rendre compte sémantiquement d’i.-e. *dâiuér, etc. < *dâ- 
iu-ér et de gr. AdeiQa, divinité chtonienne, féminin de la 
même forme indo-européenne. La notion de «frère du mari, 
beau-frère» repose sur celle de «qui lie, qui unit les habitants 
du territoire, qui forme un lien entre les habitants du 
territoire». Et en renvoyant à v. cymr. dauu et à cymr. mod. 
daw(f), on pourrait même remplacer ici «habitants du 
territoire» par «familles». Le nom de la déesse chtonienne gr. 
AdeiQa a exprimé à l’origine l’idée de «celle qui lie, qui unit le 
territoire, qui assure l’unité du territoire»: AdeiQa a donc dû 
être à l’origine une déesse nettement protectrice du territoi 
re. 
Comme AdeiQa est une divinité qui se trouve très 
proche de Déméter, on peut poser la question si l’ancien *dà- 
de AdeiQa ne doit pas être cherché aussi dans le nom de 
ion.-att. AqpT|xr|Q, dor. AapdxqQ, éol. AcopàxqQ, composé 
avec pqxqQ, etc. «mère» et dont j’ai expliqué Aq-, etc. à partir 
de *dé(i)~, etc. «couper, partager» (Van Windekens 1966: 
94 ss.). Si l’on y admet le même *dâ- que dans AdeiQa, dor. 
Ad- (>) ion.-att. Aq- devra s’expliquer à la lumière d’une 
ancienne forme *Ad-ux- (suffixe -ia), éol. Aa>- à la lumière 
Spider and Royal Antelope in Sierra Leone 
Marion Kilson 
Tricksters have long entertained and bemused students 
of oral literature. In recent years analysts have seen the wiley 
animal tricksters of African tales as embodiments of amoral- 
ity, as definers of order through disorder, as movers of a fixed 
universe, and as images of ironic transformation 1 . This paper 
presents a comparative analysis of trickster figures in the tales 
of four geographically contiguous West African societies; 
Vai, Mende, Temne, and Limba. Not only are these societies 
broadly similar in traditional social and economic structure 
(see Chart 1) but a sizable corpus of tales is available for each 
society. Since many Limba, Temne, Mende, and Vai tales 
An earlier version of this paper was presented at the 1978 
African Studies Association Meetings in Baltimore, Maryland. 
1 These conceptions have been expressed by Evans-Pritchard, 
Street, Paulme 1976, and Pelton. 
d’une ancienne forme *Ad-io- (même suffixe -ia, mais dans 
lequel -o- s’est substitué à -a- à la fin d’un premier terme de 
composé). Dans thess. ôappdxqQ il y aurait une géminée 
expressive (Van Windekens 1966: 95). Dans ce cas gr. 
AqpqxqQ, etc. aurait eu le sens de «mère du territoire, mère 
des habitants du territoire, mère des familles». 
Bibliographie 
Chantraine, P. 
1968 Dictionnaire étymologique de la langue grecque: Histoire des 
mots; 1. Paris. 
Frisk, Hj. 
1954 ss. Griechisches etymologisches Wörterbuch; 1. Heidelberg. 
Kern, O. 
1901 AdeiQa. In: Realencyclopädie der classischen Altertumswis 
senschaft; 4: 1980-1981. Stuttgart. 
Pokorny, J. 
1959 Indogermanisches etymologisches Wörterbuch; 1. Bern. 
Szemerényi, O. 
1977 Studies in the Kinship Terminology of the Indo-European 
Languages. In: Acta Iranica, Textes et Mémoires, 7: 1-240. 
Téhéran et Liège. 
Van Windekens, A. J. 
1958 Gr. ôeÏJtvov et v. isl. tafn, arm. tawn. Orbis 7: 243-244. 
1966 AqpqxqQ, nom grec d’une déesse égéenne. Die Sprache 12: 
94-97. 
1979 Contributions à l’interprétation du vocabulaire hittite et 
indo-européen. In: Festschrift für Oswald Szemerényi; pp. 
909-925. Amsterdam. 
1982 Structure et sens primitif des noms de nombre indo-européens 
*q*etuor- «quatre» et *penq u ~e «cinq». Indogermanische For 
schungen 87 [sous presse]. 
revolve around the trick perpetrated most often by Spider 
and sometimes by Royal Antelope 2 , Spider and Royal 
Antelope tales offer the possibility of “controlled compari 
son” of the trickster figure in four Sierra Leonean oral 
traditions (Eggan: 743-763). 
2 The sources listed in the bibliography contain the following 
number of Spider and/or Royal Antelope trickster tales: 14 (15 %) 
Limba tales, 29 (29 % total) Mende tales, 27 (43 % total) Temne tales, 
and 5 (7% total) Vai tales. In many collections of Sierra Leonean 
tales, Royal Antelope (neotragus pygmaeus) is erroneaously identi 
fied as Rabbit or Hare. Sometimes the collectors are aware of their 
error; for example, Cronise and Ward write “We have found it 
difficult to identify this little creature,... It is evidently not a rabbit at 
all, but the water deerlet or chevrotain, noted for its nimbleness and 
cunning” (p. 17). In addition to Cronise and Ward, Creel refers to 
Rabbit and Thomas to Hare. Both Finnegan and Kilson identify the 
second major trickster as Royal Antelope; such a character does not 
occur in the Ellis tales.
	        

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