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Anthropos, 79.1984

Zugriffsbeschränkung

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Nutzungslizenz

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Bibliographische Daten

fullscreen: Anthropos, 79.1984

Zeitschrift

Strukturtyp:
Zeitschrift
Werks-URN (URL):
https://digi.evifa.de/viewer/resolver?urn=urn:nbn:de:kobv:11-714820
URN:
urn:nbn:de:kobv:11-714820
Persistenter Identifier:
BV043334262
Titel:
Anthropos
Erscheinungsort:
Fribourg
Verlag:
Ed. St. Paul
Erscheinungsjahr:
1906
Sammlung:
Zeitschriften und Zeitungen > Zeitschriften zur Ethnologie
Wissensgebiet:
Sozial- und Kulturanthropologie > Allgemeines

Zeitschriftenband

Strukturtyp:
Zeitschriftenband
Werks-URN (URL):
https://digi.evifa.de/viewer/resolver?urn=urn:nbn:de:kobv:11-711819
URN:
urn:nbn:de:kobv:11-711819
Persistenter Identifier:
1512370864325
Titel:
Anthropos, 79.1984
Erscheinungsjahr:
1984
Signatur:
LA 1118
Sammlung:
Zeitschriften und Zeitungen > Zeitschriften zur Ethnologie

Zeitschriftenheft

Strukturtyp:
Zeitschriftenheft
Titel:
Bd. 79, 1984, Heft 1-3
Sammlung:
Zeitschriften und Zeitungen > Zeitschriften zur Ethnologie

Zeitschriftenartikel

Strukturtyp:
Zeitschriftenartikel
Titel:
The Deus Otiosus Concept in Traditional Igbo Religion: An Examination through Transactional Analysis
Sonstige Person:
Nwanunobi, C. Onyeka
Sammlung:
Zeitschriften und Zeitungen > Zeitschriften zur Ethnologie

Inhaltsverzeichnis

Inhaltsverzeichnis

  • Anthropos
  • Anthropos, 79.1984
  • Vorderer Einband
  • Vorderer Buchspiegel
  • Vorsatzblatt
  • Leerseite
  • Vorblatt
  • Titelseite
  • Impressum
  • Inhaltsverzeichnis: Autorenindex
  • Inhaltsverzeichnis: Rezensenten
  • Inhaltsverzeichnis: Geographischer Index
  • Inhaltsverzeichnis: Sachindex
  • Leerseite
  • Zeitschriftenheft: Bd. 79, 1984, Heft 1-3
  • Ebong, Inih A.: Mask and Masking: A Survey of Their Universal Application to Theatre Practice
  • Kar, R. K.: Labour Pattern and Absenteeism: A Case Study in Tea Plantation in Assam, India
  • Huber, Hugo: Die polygyne Gehöftsgemeinschaft der Simbětě (Tansania): Zentrale Autorität und Matrisegmente
  • Larson, Thomas J.: Kabiye Fetish Religion: A Comparative Study
  • Suzuki, Peter T.: The Limitations of Structuralism, and Autochthonous Principles for Urban Planning and Design in Indonesia: The Case of Nias
  • Leerseite
  • Adediran, 'Biodun: The Structure of Administration of Pre-Colonial Idaisa
  • Leerseite
  • Kreiner, Josef: Betrachtungen zu 60 Jahren japanischer Völkerkunde in Memoriam Masao Oka
  • Edwards, Adrian Campion: On the Non-Existence of an Ancestor Cult among the Tiv
  • Nevadomsky, Joseph: Marital Discord and Dissolution among the Hindu East Indians in Rural Trinidad
  • Surgy, Albert de: Origine et fonction humanisante de la mort selon les Mwaba (Togo du nord)
  • Leerseite
  • Nwanunobi, C. Onyeka: The Deus Otiosus Concept in Traditional Igbo Religion: An Examination through Transactional Analysis
  • Sontheimer, Günther D.: The Mallāri/Khaṇḍobā Myth as Reflected in Folk Art and Ritual
  • Arhem, Kaj: Vida y muerte en la Amazonía Colombiana: Un relato etnográfico macuna
  • Leerseite
  • Roese, Peter M.: Das Königreich Benin - von den Anfängen bis 1485
  • Höllmann, Thomas O.: Tabakanbau und -genuß bei den nichtchinesischen Ethnien Taiwans
  • Leerseite
  • Windekens, A. J. Van: [Berichte und Kommentare] Note sur le nom de ta divinité chtonienne grecque Aaeloga
  • Kilson, Marion: Spider and Royal Antelope in Sierra Leone
  • Fleisher, Mark Stewart: Hesquiat Kinship Terminology: Social Structure and Symbolic World View Categories
  • Gogoi, P.: A Method for Preparation of Beer from Rice (Country Liquor) Used by the People of Mongolian Origin Residing in the State of Assam, India
  • Bronner, Simon J.: Folklore and the Behavioral Sciences
  • Fellman, Jack: Language, Geography, and History: The Case of Ethiopian Semitic
  • Fellman, Jack: The Formative Period in Tigrinya Linguistics
  • Horedt, Kurt: Beziehungen zwischen den Bilderschriften der Osterinsel und des Gallehus-Horns A (1639)
  • Chikwendu, V. E.: More Bronzes from Eastern Nigeria
  • Burgmann, Arnold: Der "Rat für die Kultur"
  • New Society on Latin American Indian Literatures
  • Zeitschriftenrezension: Rezensionen
  • Literaturverzeichnis: Neue Publikationen
  • Literaturverzeichnis: Zeitschriftenschau
  • Miszellen
  • Sonstiges: Style Guide and Information for Authors
  • Autorenindex
  • Zeitschriftenheft: Bd. 79, 1984, Heft 4-6
  • Leerseite
  • Leerseite
  • Nachsatzblatt
  • Hinterer Buchspiegel
  • Hinterer Einband
  • Farbkeil

Volltext

Anthropos 79. 1984: 145-154 
The Deus Otiosus Concept 
in Traditional Igbo Religion: An Examination 
through Transactional Analysis 
C. Onyeka Nwanunobi 
.. as men imagine the gods in human form, so also 
they suppose their manner of life to be like their own” 
(Aristotle, Politics 1.1.7) 
I. Introduction 
The notion that societies model their idea of 
the spirit world after what holds true of their own 
earthly experience has recurred with frequency at 
various times in the history of the social sciences. 
Some of the implications of this viewpoint form 
the basis for arguments which attribute mono 
theism or polytheism to societies according to 
whether these societies are centralized or uncen 
tralized. For instance, Robertson Smith, a major 
proponent of this line of thought, imputes the 
polytheism of classical Greece and Rome to the 
historical fact that in those places the monarchy 
was, at the relevant period, supplanted by the 
aristocracy. In that case, according to Smith, the 
multiplicity of aristocrats was reflected in the 
plurality of gods in the cosmology. On the other 
hand, in Asia, a monarchy subdued the aristoc 
racy. This situation found expression in the 
Asiatic conception of a cosmology dominated by 
a supreme deity. 
Whatever influence Robertson Smith and his 
group might have had in their time, subsequent 
research shows that their views on the present 
issue are no longer tenable, for it is now widely 
accepted that there is no regular correspondence 
C. Onyeca Nwanunobi, Ph. D. in Anthropology (1976, 
University of Toronto, Canada); teaching at the Department 
°f Anthropology, Erindale College, Univ. of Toronto (1976/ 
?7), and since 1977 at the Department of Sociology/ 
Anthropology, University of Nigeria, Nsukka; present rank: 
Senior Lecturer; - Academic interests are Social History, 
Social Inequality, and Sociology of Religion; - Doctoral thesis 
° n “The Significance of Separatist Religious Movements: 
Indigenous Sects in Contemporary Eastern Nigeria” (see also 
Anthropos 75.1980). 
between socio-political organizations and reli 
gious beliefs even after a time lag has been taken 
into consideration. This explains why a non- 
centralized political group such as the !Kung 
(L. Marshall 1965) could have a Supreme God in 
their cosmology while a unicentric society may 
profess a polytheistic religion. 
It seems, however, that irrespective of what 
people in the various socio-political systems 
believe in, their approach to the objects of their 
belief, that is, the way they relate to their 
acknowledged god or gods necessarily reflects the 
prevalent type of interpersonal relations within 
the given group. 
This paper is, therefore, on how the members 
of a given group “transact business” of whatever 
nature with the gods in their cosmology. The 
investigation of this transaction is particularly in 
relation to the concept of the deus otiosus or the 
“withdrawn High God” in traditional Igbo relig 
ion. Studies so far done on this issue of otiositas 
have relied almost exclusively on ontological 
explanations about the Supreme God and about 
religion - subjects which, by their very nature are 
unverifiable. Such efforts to account for otiositas 
in the context of the relationship between man, 
minor divinities, and the Supreme God have 
consistently failed to take the tip from Georg Sim- 
mel that religion reflects social relationships 
(1959: ix); or as Robin Horton puts it that “... the 
encounter with God [is] the supreme archetypal 
social relationship” (1971: 95). Interpretations 
which ignore these observations have, therefore, 
not exhausted the explanatory possibilities. 
In the quest for a viable and alternative 
explanation to what has so far been offered, this 
paper constructs a model for man/god transac 
tions in traditional Igbo religion - the underlying 
assumption here being as F. Barth puts it that
	        

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