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Anthropos, 79.1984

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Für diesen Datensatz liegt keine Zugriffsbeschränkung vor.

Nutzungslizenz

Der Status des Urheberrechts und der verwandten Schutzrechte für diesen Datensatz wurde nicht geprüft oder ist unklar. Bitte wenden Sie sich für weitere Informationen an die Organisation, die das Objekt zur Verfügung gestellt hat.

Bibliographische Daten

fullscreen: Anthropos, 79.1984

Zeitschrift

Strukturtyp:
Zeitschrift
Werks-URN (URL):
https://digi.evifa.de/viewer/resolver?urn=urn:nbn:de:kobv:11-714820
URN:
urn:nbn:de:kobv:11-714820
Persistenter Identifier:
BV043334262
Titel:
Anthropos
Untertitel:
internationale Zeitschrift für Völker- u. Sprachenkunde
Erscheinungsort:
Fribourg
Verlag:
Ed. St. Paul
Erscheinungsjahr:
1906
Sammlung:
Zeitschriften und Zeitungen > Zeitschriften zur Ethnologie
Wissensgebiet:
Sozial- und Kulturanthropologie > Allgemeines

Zeitschriftenband

Strukturtyp:
Zeitschriftenband
Werks-URN (URL):
https://digi.evifa.de/viewer/resolver?urn=urn:nbn:de:kobv:11-711819
URN:
urn:nbn:de:kobv:11-711819
Persistenter Identifier:
1512370864325
Titel:
Anthropos, 79.1984
Erscheinungsjahr:
1984
Signatur:
LA 1118
Sammlung:
Zeitschriften und Zeitungen > Zeitschriften zur Ethnologie

Zeitschriftenheft

Strukturtyp:
Zeitschriftenheft
Titel:
Bd. 79, 1984, Heft 1-3
Sammlung:
Zeitschriften und Zeitungen > Zeitschriften zur Ethnologie

Zeitschriftenartikel

Strukturtyp:
Zeitschriftenartikel
Titel:
On the Non-Existence of an Ancestor Cult among the Tiv
Sonstige Person:
Edwards, Adrian Campion
Sammlung:
Zeitschriften und Zeitungen > Zeitschriften zur Ethnologie

Inhaltsverzeichnis

Inhaltsverzeichnis

  • Anthropos
  • Anthropos, 79.1984
  • Vorderer Einband
  • Vorderer Buchspiegel
  • Vorsatzblatt
  • Leerseite
  • Vorblatt
  • Titelseite
  • Impressum
  • Inhaltsverzeichnis: Autorenindex
  • Inhaltsverzeichnis: Rezensenten
  • Inhaltsverzeichnis: Geographischer Index
  • Inhaltsverzeichnis: Sachindex
  • Leerseite
  • Zeitschriftenheft: Bd. 79, 1984, Heft 1-3
  • Ebong, Inih A.: Mask and Masking: A Survey of Their Universal Application to Theatre Practice
  • Kar, R. K.: Labour Pattern and Absenteeism: A Case Study in Tea Plantation in Assam, India
  • Huber, Hugo: Die polygyne Gehöftsgemeinschaft der Simbětě (Tansania): Zentrale Autorität und Matrisegmente
  • Larson, Thomas J.: Kabiye Fetish Religion: A Comparative Study
  • Suzuki, Peter T.: The Limitations of Structuralism, and Autochthonous Principles for Urban Planning and Design in Indonesia: The Case of Nias
  • Leerseite
  • Adediran, 'Biodun: The Structure of Administration of Pre-Colonial Idaisa
  • Leerseite
  • Kreiner, Josef: Betrachtungen zu 60 Jahren japanischer Völkerkunde in Memoriam Masao Oka
  • Edwards, Adrian Campion: On the Non-Existence of an Ancestor Cult among the Tiv
  • Nevadomsky, Joseph: Marital Discord and Dissolution among the Hindu East Indians in Rural Trinidad
  • Surgy, Albert de: Origine et fonction humanisante de la mort selon les Mwaba (Togo du nord)
  • Leerseite
  • Nwanunobi, C. Onyeka: The Deus Otiosus Concept in Traditional Igbo Religion: An Examination through Transactional Analysis
  • Sontheimer, Günther D.: The Mallāri/Khaṇḍobā Myth as Reflected in Folk Art and Ritual
  • Arhem, Kaj: Vida y muerte en la Amazonía Colombiana: Un relato etnográfico macuna
  • Leerseite
  • Roese, Peter M.: Das Königreich Benin - von den Anfängen bis 1485
  • Höllmann, Thomas O.: Tabakanbau und -genuß bei den nichtchinesischen Ethnien Taiwans
  • Leerseite
  • Windekens, A. J. Van: [Berichte und Kommentare] Note sur le nom de ta divinité chtonienne grecque Aaeloga
  • Kilson, Marion: Spider and Royal Antelope in Sierra Leone
  • Fleisher, Mark Stewart: Hesquiat Kinship Terminology: Social Structure and Symbolic World View Categories
  • Gogoi, P.: A Method for Preparation of Beer from Rice (Country Liquor) Used by the People of Mongolian Origin Residing in the State of Assam, India
  • Bronner, Simon J.: Folklore and the Behavioral Sciences
  • Fellman, Jack: Language, Geography, and History: The Case of Ethiopian Semitic
  • Fellman, Jack: The Formative Period in Tigrinya Linguistics
  • Horedt, Kurt: Beziehungen zwischen den Bilderschriften der Osterinsel und des Gallehus-Horns A (1639)
  • Chikwendu, V. E.: More Bronzes from Eastern Nigeria
  • Burgmann, Arnold: Der "Rat für die Kultur"
  • New Society on Latin American Indian Literatures
  • Zeitschriftenrezension: Rezensionen
  • Literaturverzeichnis: Neue Publikationen
  • Literaturverzeichnis: Zeitschriftenschau
  • Miszellen
  • Sonstiges: Style Guide and Information for Authors
  • Autorenindex
  • Zeitschriftenheft: Bd. 79, 1984, Heft 4-6
  • Leerseite
  • Leerseite
  • Nachsatzblatt
  • Hinterer Buchspiegel
  • Hinterer Einband
  • Farbkeil

Volltext

Anthropos 79. 1984: 77-112 
On the Non-existence of an Ancestor Cult 
Among the Tiv 
Adrian Campion Edwards 
Introduction 
Any explanation of why the Tiv or any other 
people do something may be easily open to 
criticism. If I attempt to explain why the Tiv (or 
any other people) do not have a particular 
institution, my argument will be more difficult to 
prove, and also (since after all we are dealing with 
non-existent entities) more difficult to disprove. 
In discussing why the Tiv do not have an ancestor 
cult, I have both to explain how it is that the 
institution of patrilineal 1 descent among the Tiv 
does not receive ritual reflection in an ancestor 
cult, and also what other institutions can take the 
place of an ancestor cult in Tiv religion. Ulti 
mately, I am forced, in order to attempt to answer 
my original problem, to discuss several aspects of 
Tiv cosmology and ritual. 
The British administrative officers who were 
m charge of Tiv country from the beginning of 
effective occupation in 1907 till the movement 
known as the Namakaa or Haakaa in 1929-1930, 
Adrian Campion Edwards studied social anthropology 
at Cambridge University under Meyer Fortes and did field 
r ? search among the Ovimbundu of Angola in 1955-1956. In 
1959 his doctoral thesis was accepted and he joined the Holy 
Chost Fathers. Between 1967 and 1970 he undertook a study 
°f the Tiv of Nigeria for the Diocese of Makurdi. From 1970 
to 1973 he lectured in social anthropology at the Mission 
Institute, London. He was then head of the Ethnography 
Division in the Federal Department of Antiquities, Nigeria, 
hom 1973 to 1977. Between 1977 and 1982 he undertook 
pastoral work in the Port Harcourt Diocese, Nigeria. -He has 
published The Ovimbundu under Two Sovereignties (1962) 
and a number of articles in periodicals. He has also worked on 
tr anslations into Tiv. 
1 “Patrilineal” means tracing descent through males, as 
does “agnatic.” “Matrilinea!” means tracing descent through 
females, so that an individual man inherits from his mother’s 
brother, not his own father. 
relied on interpreters for such information on Tiv 
ethnography as they gathered. They were rather 
hazily aware of the major Tiv akomho, which they 
interpreted as being deities with specific roles, 2 
rather than as material signs of the mystical power 
of the living. 
The Haakaa 3 upheaval, which was essentially 
a witchhunt, in which those suspected of witch 
craft were obliged to yield up the paraphernalia of 
mystical ill-doing, had been to some extent a 
reaction against the strains associated with coloni 
al rule, although it was also a continuation of 
earlier movements against 4 tsav (witchcraft), and 
had received a certain degree of backing from the 
District Officers, who thought they were on the 
track of a band of dangerous cannibals. Its 
political consequence was a reorganization of the 
administration, which included the encourage 
ment of officials to become “Tiv specialists,” and 
its ethnographic consequence was the publication 
of the main body of material on Tiv custom before 
the work of the Bohannans, that is Downes’ The 
Tiv Tribe, Abraham’s The Tiv People, and Akiga 
Sai’s Akiga’s Story. 
2 See the account of the Tiv (Munshi) in C.L. and O. 
Temple 1922. 
3 Haakaa means “Throw things away,” Namakaa 
means “Give me things.” There is a vivid account of it in 
Akiga’s Story (East 1965: 275-289); see also Paul Bohannan 
1958: 1-12. 
4 E. g., the Ijôv movement of 1912. - It would seem that 
there were recurrent periods of tension between young men 
and elders in Tiv society, which culminated in widespread 
accusations of malicious use of tsav against the elders. While 
previous actions of the colonial administration (such as the 
suppression of exchange marriage) and ignorance of Tiv 
culture and language among administrative staff may have 
done much to intensify the crisis in Tiv society, I do not 
believe that the Haakaa movement was simply a response to 
colonial rule. Tiv society, even under colonial rule, had its 
own dynamic.
	        

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