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Anthropos, 100.2005

Zugriffsbeschränkung

Für diesen Datensatz liegt keine Zugriffsbeschränkung vor.

Nutzungslizenz

Der Status des Urheberrechts und der verwandten Schutzrechte für diesen Datensatz wurde nicht geprüft oder ist unklar. Bitte wenden Sie sich für weitere Informationen an die Organisation, die das Objekt zur Verfügung gestellt hat.

Bibliographische Daten

fullscreen: Anthropos, 100.2005

Zeitschrift

Strukturtyp:
Zeitschrift
Werks-URN (URL):
https://digi.evifa.de/viewer/resolver?urn=urn:nbn:de:kobv:11-714820
URN:
urn:nbn:de:kobv:11-714820
Persistenter Identifier:
BV043334262
Titel:
Anthropos
Untertitel:
internationale Zeitschrift für Völker- u. Sprachenkunde
Erscheinungsort:
Fribourg
Verlag:
Ed. St. Paul
Erscheinungsjahr:
1906
Sammlung:
Zeitschriften und Zeitungen > Zeitschriften zur Ethnologie
Wissensgebiet:
Sozial- und Kulturanthropologie > Allgemeines

Zeitschriftenband

Strukturtyp:
Zeitschriftenband
Werks-URN (URL):
https://digi.evifa.de/viewer/resolver?urn=urn:nbn:de:kobv:11-711755
URN:
urn:nbn:de:kobv:11-711755
Persistenter Identifier:
1510223378432
Titel:
Anthropos, 100.2005
Erscheinungsjahr:
2005
Signatur:
LA 1118
Sammlung:
Zeitschriften und Zeitungen > Zeitschriften zur Ethnologie

Zeitschriftenheft

Strukturtyp:
Zeitschriftenheft
Titel:
Bd. 100, 2005, Heft 1
Sammlung:
Zeitschriften und Zeitungen > Zeitschriften zur Ethnologie

Zeitschriftenartikel

Strukturtyp:
Zeitschriftenartikel
Titel:
[Berichte und Kommentare] Reflections on Meaning and Myth. Claude Lévi-Strauss Revisited
Sonstige Person:
Philen, Robert C.
Sammlung:
Zeitschriften und Zeitungen > Zeitschriften zur Ethnologie

Inhaltsverzeichnis

Inhaltsverzeichnis

  • Anthropos
  • Anthropos, 100.2005
  • Vorderer Einband
  • Vorderer Buchspiegel
  • Vorsatzblatt
  • Titelseite
  • Sonstiges: 100 Jahre Anthropos 1906-2005
  • Sonstiges: Editorial
  • Inhaltsverzeichnis: [Inhalt] Anthropos 100.2005/1
  • Zeitschriftenheft: Bd. 100, 2005, Heft 1
  • Petridis, Constantine: Art et histoire des Luba méridionaux. Partie I La collection du Père Peeraer à l'Université de Gand
  • Petit, Pierre: Art et histoire des Luba méridionaux. Partie II Ethnicité, histoire politique et ateliers sur les frontiéres sud du royaume
  • Werbung
  • Luttmann, Ilsemargret: Identität und Selbstdarstellung. Konsummuster in der heutigen Dogon-Gesellschaft
  • Singleton, Michael: Pratiques ancestrales et la démographie de l'Afrique noire précoloniale
  • Reichenbach, Anke: "Only a Third of a Banana". Dirty Joking as an Attempt to Maintain Dignity
  • Werbung
  • Ganzer, Burkhard: Politische Verhältnisse einer Stammesregion in Südwestiran
  • Bos, Matthijs van den: Transnational Orientalism. Henry Corbin in Iran
  • Werbung
  • Zwerger, Klaus: Hausförmige Getreideharfen in Japan
  • Werbung
  • Sagi-Vela González, Ana: Nombres entre los ayuuk (ayuuk ja'ay) o mixes, Oaxaca, México
  • Werbung
  • Braakhuis, H. E. M.: Xbalanque's Canoe. The Origin of Poison in Q'eqchi'-Mayan Hummingbird Myth
  • Werbung
  • Kienzler, Hanna: Communal Longevity. The Hutterite Case
  • Schifko, Georg: Ethnologische Anmerkungen zu Jules Vernes Darstellung der "Totenfolge" in außereuropäischen Begräbnissen
  • Philen, Robert C.: [Berichte und Kommentare] Reflections on Meaning and Myth. Claude Lévi-Strauss Revisited
  • Crapanzano, Vincent: Capturing Emergent Forms
  • Antweiler, Christoph: Social Evolution Revisited. Recent Trends in a Genuine Field of Anthropological Research
  • Luttmann, Ilsemargret: Die Dogon. Der exotische Blick von außen und die Selbstexotisierung
  • Zeitschriftenrezension: Rezensionen
  • Miszelle
  • Werbung
  • Literaturverzeichnis: Neue Publikationen
  • Literaturverzeichnis: Zeitschriftenschau
  • Werbung
  • Autorenindex
  • Inhaltsverzeichnis: [Inhalt] Anthropos 100.2005/2
  • Zeitschriftenheft: Bd. 100, 2005, Heft 2
  • Titelseite
  • Impressum
  • Inhaltsverzeichnis: Autorenindex
  • Inhaltsverzeichnis: Rezensenten
  • Inhaltsverzeichnis: Geographischer Index
  • Werbung
  • Nachsatzblatt
  • Hinterer Buchspiegel
  • Hinterer Einband
  • Farbkeil

Volltext

222 
Berichte und Kommentare 
Anthropos 100.2005 
ther, though there may be “natural” connections 
between twins, harelips, and those born feetfirst, 
as explained in “Myth and Meaning” (that is, 
there may be connections that follow from Native 
American conceptions of twinhood in terms of 
split persons and difficult childbirth, and hence the 
respective connections with harelips [partially split 
persons] and breech births [difficult childbirthl), 
there is no necessary reason why these particular 
mythic elements should receive so much empha 
sis. While on one level these are impressively 
Pan-American mythic associations or mythemes 
(the minimal meaningful constituent elements of 
myth), at another, they are only Pan-American 
and not universal. There’s no necessary reason 
for the conceptualization of twinhood upon which 
the associations are made, and hence no necessary 
reason for the Pan-American equivalence between 
harelips, twins, and those born feetfirst. So, for 
Lévi-Strauss, the mind provides a basic structur 
ing mechanism independent of material exigencies 
- setting him apart from materialist explanations 
of myth, but mythic content is culturally transmit 
ted and diffused - even if potentially over quite 
broad areas - setting him also apart from Carl 
Jung or Joseph Campbell, for whom the inherent 
archetypal content of myth is often quite specific. 
Mythic thought is arbitrary. (It may address 
environmental context or the material needs of 
the culture in question - as in the myth of the 
skate defeating the South Wind - but in no way 
need it do so.) But it is not random. Rather it is 
patterned with its elements arranged in structural 
relation to one another. Myth means the way 
language means, and of course it is ultimately built 
through language (and in Lévi-Strauss’ work, upon 
language as understood by Saussure) - though in 
a particular way that, drawing upon the French 
personage of the “bricoleur,” a sort of jack-of-all- 
trades or odds and ends man, Lévi-Strauss called 
“bricolage” (1966: 21): 
Mythical thought builds structured sets by means of 
a structured set, namely language. But it is not at 
the structural level that it makes use of it: it builds 
ideological castles out of the debris of what was once a 
social discourse. 
So, myth is work of the mind, but using cultural 
codes. Elsewhere, Lévi-Strauss discusses the dif 
ficulty of pinning down the meaning of “mean 
ing” (1979), a quest which should have been (and 
largely was) abandoned long ago, if by meaning 
is meant some sort of inherent and always self 
present essence. For example, C. K. Ogden and 
I. A. Richards state in “The Meaning of Meaning” 
(1946: 248 f.; parenthetical note added): 
One interesting effect of such an exposition [of philo 
sophical discourse on meaning] is that it forces us for 
the time being to abandon the term “meaning” itself, 
and to substitute either other terms, such as “intention,” 
“value,” “referent,” “emotion” for which it is being used 
as a synonym, or the expanded symbol which, contrary 
to expectation, emerges after a little trouble. 
Meaning as an inherent term is abandoned in favor 
of terms which simply signify or refer, a situation 
which for a time left some, such as the early 
Wittgenstein, with the sense that there was nothing 
to say, or rather nothing that could be said (1922: 
183; Proposition 6.41): 
The sense of the world must lie outside the world. In 
the world everything is as it is and happens as it does 
happen. In it there is no value - and if there were, it 
would be of no value. 
If there is a value which is of value, it must lie outside all 
happening and being-so. For all happening and being-so 
is accidental. 
What makes it non-accidental cannot lie in the world, 
for otherwise this would again be accidental. 
This is followed a bit later by the more famous 
final propositions of the “Tractatus Logico-Philo- 
sophicus” (1922: 189; Propositions 6.54 and 7): 
My propositions are elucidatory in this way: he who 
understands me finally recognizes them as senseless, 
when he has climbed out through them, on them, over 
them. (He must so to speak throw away the ladder, after 
he has climbed up on it.) 
He must surmount these propositions; then he sees the 
world rightly. 
Whereof one cannot speak, thereof one must be silent. 
Lévi-Strauss (1979) posits that meaning is to be 
found in terms of translatability, wherein things 
are transposed or related in terms of one anoth 
er, an activity dependent upon code or structure 
providing order through which such transposition 
or relation may take place. It is clear then that 
for Lévi-Strauss, “meaning” is not the meaning of 
inherent self-presence, and hence it is not bound 
by the ultimate shortcomings of Wittgenstein’s 
correspondence theory of truth wherein the atom 
ic constituents of propositions must correspond 
one-to-one with atomic constituents of the world 
to be deemed meaningful and further wherein 
one can ultimately speak of very little. Rather, 
though Lévi-Strauss hasn’t abandoned “meaning” 
altogether (as Ogden and Richards suggest one
	        

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