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Anthropos, 100.2005

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Bibliographische Daten

fullscreen: Anthropos, 100.2005

Zeitschrift

Strukturtyp:
Zeitschrift
Werks-URN (URL):
https://digi.evifa.de/viewer/resolver?urn=urn:nbn:de:kobv:11-714820
URN:
urn:nbn:de:kobv:11-714820
Persistenter Identifier:
BV043334262
Titel:
Anthropos
Untertitel:
internationale Zeitschrift für Völker- u. Sprachenkunde
Erscheinungsort:
Fribourg
Verlag:
Ed. St. Paul
Erscheinungsjahr:
1906
Sammlung:
Zeitschriften und Zeitungen > Zeitschriften zur Ethnologie
Wissensgebiet:
Sozial- und Kulturanthropologie > Allgemeines

Zeitschriftenband

Strukturtyp:
Zeitschriftenband
Werks-URN (URL):
https://digi.evifa.de/viewer/resolver?urn=urn:nbn:de:kobv:11-711755
URN:
urn:nbn:de:kobv:11-711755
Persistenter Identifier:
1510223378432
Titel:
Anthropos, 100.2005
Erscheinungsjahr:
2005
Signatur:
LA 1118
Sammlung:
Zeitschriften und Zeitungen > Zeitschriften zur Ethnologie

Zeitschriftenheft

Strukturtyp:
Zeitschriftenheft
Titel:
Bd. 100, 2005, Heft 1
Sammlung:
Zeitschriften und Zeitungen > Zeitschriften zur Ethnologie

Zeitschriftenartikel

Strukturtyp:
Zeitschriftenartikel
Titel:
Communal Longevity. The Hutterite Case
Sonstige Person:
Kienzler, Hanna
Sammlung:
Zeitschriften und Zeitungen > Zeitschriften zur Ethnologie

Inhaltsverzeichnis

Inhaltsverzeichnis

  • Anthropos
  • Anthropos, 100.2005
  • Vorderer Einband
  • Vorderer Buchspiegel
  • Vorsatzblatt
  • Titelseite
  • Sonstiges: 100 Jahre Anthropos 1906-2005
  • Sonstiges: Editorial
  • Inhaltsverzeichnis: [Inhalt] Anthropos 100.2005/1
  • Zeitschriftenheft: Bd. 100, 2005, Heft 1
  • Petridis, Constantine: Art et histoire des Luba méridionaux. Partie I La collection du Père Peeraer à l'Université de Gand
  • Petit, Pierre: Art et histoire des Luba méridionaux. Partie II Ethnicité, histoire politique et ateliers sur les frontiéres sud du royaume
  • Werbung
  • Luttmann, Ilsemargret: Identität und Selbstdarstellung. Konsummuster in der heutigen Dogon-Gesellschaft
  • Singleton, Michael: Pratiques ancestrales et la démographie de l'Afrique noire précoloniale
  • Reichenbach, Anke: "Only a Third of a Banana". Dirty Joking as an Attempt to Maintain Dignity
  • Werbung
  • Ganzer, Burkhard: Politische Verhältnisse einer Stammesregion in Südwestiran
  • Bos, Matthijs van den: Transnational Orientalism. Henry Corbin in Iran
  • Werbung
  • Zwerger, Klaus: Hausförmige Getreideharfen in Japan
  • Werbung
  • Sagi-Vela González, Ana: Nombres entre los ayuuk (ayuuk ja'ay) o mixes, Oaxaca, México
  • Werbung
  • Braakhuis, H. E. M.: Xbalanque's Canoe. The Origin of Poison in Q'eqchi'-Mayan Hummingbird Myth
  • Werbung
  • Kienzler, Hanna: Communal Longevity. The Hutterite Case
  • Schifko, Georg: Ethnologische Anmerkungen zu Jules Vernes Darstellung der "Totenfolge" in außereuropäischen Begräbnissen
  • Philen, Robert C.: [Berichte und Kommentare] Reflections on Meaning and Myth. Claude Lévi-Strauss Revisited
  • Crapanzano, Vincent: Capturing Emergent Forms
  • Antweiler, Christoph: Social Evolution Revisited. Recent Trends in a Genuine Field of Anthropological Research
  • Luttmann, Ilsemargret: Die Dogon. Der exotische Blick von außen und die Selbstexotisierung
  • Zeitschriftenrezension: Rezensionen
  • Miszelle
  • Werbung
  • Literaturverzeichnis: Neue Publikationen
  • Literaturverzeichnis: Zeitschriftenschau
  • Werbung
  • Autorenindex
  • Inhaltsverzeichnis: [Inhalt] Anthropos 100.2005/2
  • Zeitschriftenheft: Bd. 100, 2005, Heft 2
  • Titelseite
  • Impressum
  • Inhaltsverzeichnis: Autorenindex
  • Inhaltsverzeichnis: Rezensenten
  • Inhaltsverzeichnis: Geographischer Index
  • Werbung
  • Nachsatzblatt
  • Hinterer Buchspiegel
  • Hinterer Einband
  • Farbkeil

Volltext

Anthropos 
100.2005: 193-210 
Communal Longevity 
The Hutterite Case 
Hanna Kienzier 
Abstract. - This article reviews ethnographic studies on 
Hutterite society in order to convey an overview of the ethno 
graphic writs released during the past thirty years. Thereby 
the focus will be on factors that have been found to be re 
lated to the group’s long-term survival. In order to not only 
describe and analyse an arbitrary accumulation of such factors, 
Christoph Brumann’s concept of assessing and analysing com 
munal longevity will be applied onto the Hutterite case. In his 
book “Die Kunst des Teilens” (1998) he points out that the 
circumstances leading to communal long-term survival largely 
depend on the impact of different cultural domains. [Hutterites, 
communal longevity] 
Hanna Kienzler studied cultural anthropology at the Univer 
sity of Tübingen, Germany (M. A. 2004) and the University 
of Victoria, Canada. She is now planning to do her Ph.D. 
on Kosovo-Albanian women suffering and coping with their 
personal war trauma. 
The Hutterites - An Ethnographic Example 
for Long-Term Communal Survival 
The Hutterites of North America are physical de 
scendants of the Anabaptist movement that orig 
inated in Austria in 1525. Like other Anabaptist 
groups, the Hutterites were subject to severe per 
secution during the early years of the movement. 
In order to protect themselves they sought refuge 
in Moravia, Central Europe, where they received 
official protection and were exempt from having 
to serve in the army or pay war taxes. In 1593, 
when war broke out between the Habsburg Empire 
and Turkey, Moravia was occupied by the Turks 
and many Hutterites were killed or taken into 
slavery as a consequence. In 1622, all members 
of the group were expelled from Moravia and 
thus fled to Hungary, where they experienced 
sustained persecution at the hands of the Catholic 
authorities. 
Continued persecution in the 18th century led 
them to seek refuge in Russia, where they were 
able to live free from outside interference. Howev 
er, after fifteen years of communal life in Russia, 
the Hutterites had to pack their belongings once 
again in order to migrate to North America. The 
reason for their departure was a new decree that 
demanded the Hutterite men who were staying in 
Russia to participate in the compulsory military 
service. Just like many other German-speaking 
groups from Russia and the Ukraine, the Hutterites 
reached the port of New York aboard the Har 
monia (out of Hamburg) in summer 1874. With 
the help of land and travel agents they settled in 
the Dakota Territory (Hartse 1993: 11-25). Upon 
their arrival the Hutterites split into three different 
subgroups called Leut: Dariusleut, Lehrerleut, and 
Schmiedeleut. The first Dariusleut settlement was 
just 40 miles north of Wolf Creek. The Lehrerleut 
built their first colony at Elm Spring and the 
Schmiedeleut settlement was at Bon Homme. 
Until World War I, the Hutterites attracted very 
little attention. Yet, once the war began, their 
situation changed radically. As German-speaking 
pacifists, who refused to wear uniforms and to 
contribute to the war effort in any way, several 
Hutterite men were brutally abused in the army 
guardhouses and American federal penitentiaries 
(Stephenson 1991:67). The abusive treatment of
	        

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