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Anthropos, 100.2005

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Bibliographische Daten

fullscreen: Anthropos, 100.2005

Zeitschrift

Strukturtyp:
Zeitschrift
Werks-URN (URL):
https://digi.evifa.de/viewer/resolver?urn=urn:nbn:de:kobv:11-714820
URN:
urn:nbn:de:kobv:11-714820
Persistenter Identifier:
BV043334262
Titel:
Anthropos
Untertitel:
internationale Zeitschrift für Völker- u. Sprachenkunde
Erscheinungsort:
Fribourg
Verlag:
Ed. St. Paul
Erscheinungsjahr:
1906
Sammlung:
Zeitschriften und Zeitungen > Zeitschriften zur Ethnologie
Wissensgebiet:
Sozial- und Kulturanthropologie > Allgemeines

Zeitschriftenband

Strukturtyp:
Zeitschriftenband
Werks-URN (URL):
https://digi.evifa.de/viewer/resolver?urn=urn:nbn:de:kobv:11-711755
URN:
urn:nbn:de:kobv:11-711755
Persistenter Identifier:
1510223378432
Titel:
Anthropos, 100.2005
Erscheinungsjahr:
2005
Signatur:
LA 1118
Sammlung:
Zeitschriften und Zeitungen > Zeitschriften zur Ethnologie

Zeitschriftenheft

Strukturtyp:
Zeitschriftenheft
Titel:
Bd. 100, 2005, Heft 1
Sammlung:
Zeitschriften und Zeitungen > Zeitschriften zur Ethnologie

Zeitschriftenartikel

Strukturtyp:
Zeitschriftenartikel
Titel:
Transnational Orientalism. Henry Corbin in Iran
Sonstige Person:
Bos, Matthijs van den
Sammlung:
Zeitschriften und Zeitungen > Zeitschriften zur Ethnologie

Inhaltsverzeichnis

Inhaltsverzeichnis

  • Anthropos
  • Anthropos, 100.2005
  • Vorderer Einband
  • Vorderer Buchspiegel
  • Vorsatzblatt
  • Titelseite
  • Sonstiges: 100 Jahre Anthropos 1906-2005
  • Sonstiges: Editorial
  • Inhaltsverzeichnis: [Inhalt] Anthropos 100.2005/1
  • Zeitschriftenheft: Bd. 100, 2005, Heft 1
  • Petridis, Constantine: Art et histoire des Luba méridionaux. Partie I La collection du Père Peeraer à l'Université de Gand
  • Petit, Pierre: Art et histoire des Luba méridionaux. Partie II Ethnicité, histoire politique et ateliers sur les frontiéres sud du royaume
  • Werbung
  • Luttmann, Ilsemargret: Identität und Selbstdarstellung. Konsummuster in der heutigen Dogon-Gesellschaft
  • Singleton, Michael: Pratiques ancestrales et la démographie de l'Afrique noire précoloniale
  • Reichenbach, Anke: "Only a Third of a Banana". Dirty Joking as an Attempt to Maintain Dignity
  • Werbung
  • Ganzer, Burkhard: Politische Verhältnisse einer Stammesregion in Südwestiran
  • Bos, Matthijs van den: Transnational Orientalism. Henry Corbin in Iran
  • Werbung
  • Zwerger, Klaus: Hausförmige Getreideharfen in Japan
  • Werbung
  • Sagi-Vela González, Ana: Nombres entre los ayuuk (ayuuk ja'ay) o mixes, Oaxaca, México
  • Werbung
  • Braakhuis, H. E. M.: Xbalanque's Canoe. The Origin of Poison in Q'eqchi'-Mayan Hummingbird Myth
  • Werbung
  • Kienzler, Hanna: Communal Longevity. The Hutterite Case
  • Schifko, Georg: Ethnologische Anmerkungen zu Jules Vernes Darstellung der "Totenfolge" in außereuropäischen Begräbnissen
  • Philen, Robert C.: [Berichte und Kommentare] Reflections on Meaning and Myth. Claude Lévi-Strauss Revisited
  • Crapanzano, Vincent: Capturing Emergent Forms
  • Antweiler, Christoph: Social Evolution Revisited. Recent Trends in a Genuine Field of Anthropological Research
  • Luttmann, Ilsemargret: Die Dogon. Der exotische Blick von außen und die Selbstexotisierung
  • Zeitschriftenrezension: Rezensionen
  • Miszelle
  • Werbung
  • Literaturverzeichnis: Neue Publikationen
  • Literaturverzeichnis: Zeitschriftenschau
  • Werbung
  • Autorenindex
  • Inhaltsverzeichnis: [Inhalt] Anthropos 100.2005/2
  • Zeitschriftenheft: Bd. 100, 2005, Heft 2
  • Titelseite
  • Impressum
  • Inhaltsverzeichnis: Autorenindex
  • Inhaltsverzeichnis: Rezensenten
  • Inhaltsverzeichnis: Geographischer Index
  • Werbung
  • Nachsatzblatt
  • Hinterer Buchspiegel
  • Hinterer Einband
  • Farbkeil

Volltext

Anthropos 
100.2005: 113-125 
Transnational Orientalism 
Henry Corbin in Iran 
Matthijs van den Bos 
Abstract. - A convergence of German, French, and Iranian 
interests cast the career of French Orientalist, philosopher, and 
theologian Henry Corbin (1903-1978). Corbin’s Orientalism 
was in crucial respects a transnational project. This fact stands 
in contrast to Edward Said’s thesis, which portrays Orientalism 
as unilateral imposition. The reality of collaboration in the 
construction of a “mystical East” is reinforced by another 
paradox: whereas “Corbinism” emerged in conjunction with the 
prerevolutionary polity in Iran, some of his pupils developed 
it towards Islamic Republican ideology. Thus, antihistoricist 
hermeneutics merged once more with indigenous representa 
tions of the self. [Iran, Shiism, transnationalism, hermeneutics, 
Orientalism, representation] 
Matthijs van den Bos is a researcher at the Institute for Mi 
gration and Ethnic Studies (IMES), University of Amsterdam. 
He graduated in Social and Cultural Anthropology (University 
of Amsterdam) and in Iranian Studies (Utrecht University), 
and obtained his Ph. D. in the Social Sciences (University of 
Amsterdam). In 2001-2003, he was affiliated as a postdoctoral 
fellow at the International Institute for the Study of Islam in 
the Modem World (ISIM) in Leiden. His dissertation, “Mystic 
Regimes” (Leiden 2002), investigates the long-term social, 
cultural, religious, and political development of two Shiite Sufi 
orders in Iran. 
Henry Corbin’s presence in Iran from 1945 figured 
in a confluence of interests, ideas and passions, 
both French, German, Iranian, secular, and reli 
gious. The present essay explores the full com 
plicity of “Easterners” and “Westerners” in the 
creation of Corbin’s Orientalism, and thereby 
counters the paradigm that reduces the construc 
tion of “the Orient” to Western hegemony. 
Two of Corbin’s preoccupations in particular, 
the critique of the Western loss of “tradition” 
and religiously inspired hermeneutic analysis, 
linked up seamlessly with Iranian concerns for the 
legitimacy of Shiism in the face of modernity. 
The modem construction of Shiism by Corbin and 
several Iranian intellectuals had Shiism as a mys 
tical and essentially nonpolitical project. But since 
the Islamic revolution of 1978-1979, Corbin has 
paradoxically retained a presence in pro-regime 
representations of the self in the Islamic Republic. 
Thus, Corbin’s transnational Orientalism assumed 
à second life after his demise in 1978. 
These instances of transnational Orientalism 
elude the conceptualisation of scholarship on Islam 
by Edward Said (1991 [1978]). In his analysis, 
Orientalism has been conceived of as a Western 
discourse, which stems from an unequal world 
order, helps sustain it, and reflects its contexts of 
production rather than its object. 
What has been termed “Orientalism in reverse” 
(al-'Azm 1981) - the representation of the self 
in “the Orient” in terms of Orientalist construc 
tions - is a concept that similarly documents 
Western presence and Eastern absence. “Oriental 
Orientalism” thus constitutes a residual category 
that bespeaks precisely the terms of passivity and 
the defiance of “agency” (Ortner 1995) that Said 
confronted, as both projection and imposition, in 
Orientalism. 
The denial of an interactive, constmctive imag 
ination in “Oriental Orientalism” as much as in the 
“Occidental” variety, compares to what critical an 
thropology posits - although with inverse political 
sentiments and implications - as the “denial of co
	        

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