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Anthropos, 101.2006+Ind.1906-2005(CD-ROM)

Zugriffsbeschränkung

Für diesen Datensatz liegt keine Zugriffsbeschränkung vor.

Nutzungslizenz

Der Status des Urheberrechts und der verwandten Schutzrechte für diesen Datensatz wurde nicht geprüft oder ist unklar. Bitte wenden Sie sich für weitere Informationen an die Organisation, die das Objekt zur Verfügung gestellt hat.

Bibliographische Daten

fullscreen: Anthropos, 101.2006+Ind.1906-2005(CD-ROM)

Zeitschrift

Strukturtyp:
Zeitschrift
Werks-URN (URL):
https://digi.evifa.de/viewer/resolver?urn=urn:nbn:de:kobv:11-714820
URN:
urn:nbn:de:kobv:11-714820
Persistenter Identifier:
BV043334262
Titel:
Anthropos
Erscheinungsort:
Fribourg
Verlag:
Ed. St. Paul
Erscheinungsjahr:
1906
Sammlung:
Zeitschriften und Zeitungen > Zeitschriften zur Ethnologie
Wissensgebiet:
Sozial- und Kulturanthropologie > Allgemeines

Zeitschriftenband

Strukturtyp:
Zeitschriftenband
Werks-URN (URL):
https://digi.evifa.de/viewer/resolver?urn=urn:nbn:de:kobv:11-711754
URN:
urn:nbn:de:kobv:11-711754
Persistenter Identifier:
1510223177592
Titel:
Anthropos, 101.2006+Ind.1906-2005(CD-ROM)
Erscheinungsjahr:
2006
Signatur:
LA 1118
Sammlung:
Zeitschriften und Zeitungen > Zeitschriften zur Ethnologie

Zeitschriftenheft

Strukturtyp:
Zeitschriftenheft
Titel:
Bd. 101, 2006, Heft 2
Sammlung:
Zeitschriften und Zeitungen > Zeitschriften zur Ethnologie

Zeitschriftenartikel

Strukturtyp:
Zeitschriftenartikel
Titel:
Order in a Disordered World. The Bertha House (Western Ethiopia)
Sonstige Person:
González-Ruibal, Alfredo
Sammlung:
Zeitschriften und Zeitungen > Zeitschriften zur Ethnologie

Abbildung

Strukturtyp:
Abbildung
Titel:
Fig. 10: The organization of the space around a potter's house. Obora (Menge wereda)
Sammlung:
Zeitschriften und Zeitungen > Zeitschriften zur Ethnologie

Inhaltsverzeichnis

Inhaltsverzeichnis

  • Anthropos
  • Anthropos, 101.2006+Ind.1906-2005(CD-ROM)
  • Vorderer Einband
  • Vorderer Buchspiegel
  • Vorsatzblatt
  • Titelseite
  • Inhaltsverzeichnis: [Inhalt] Anthropos 101.2006/1
  • Zeitschriftenheft: Bd. 101, 2006, Heft 1
  • Inhaltsverzeichnis: [Inhalt] Anthropos 101.2006/2
  • Zeitschriftenheft: Bd. 101, 2006, Heft 2
  • González-Ruibal, Alfredo: Order in a Disordered World. The Bertha House (Western Ethiopia)
  • Karte: Map 1: In grey, the territory occupied by the Bertha in Benishangul-Gumuz National Regional State (Ethiopia), with indication of weredas (municipalities). Map 2: The region in the Sudanese-Ethiopian borderland
  • Abbildung: Fig. 1: A typical Bertha village: Shäläk'o Dabus (Asosa wereda)
  • Abbildung: Fig. 2: The three main house models and their distribution in Benishangul
  • Abbildung: Fig. 3: Remains of Bertha huts from ca. 19th century in the place of Al Medina (Khomosha wereda)
  • Abbildung: Fig. 4: A typical Bertha hut of the 19th century, raised on a platform. The indoor structure is the same as that of the modern concentric or Mayu houses (after Marno 1874: pl. 8)
  • Abbildung: Fig. 5: Ramadan Talow foreseeing the future with the help of cowries (Menge)
  • Abbildung: Fig. 6: Thatching a house through the amaha. Keshaf (Khomosha wereda)
  • Abbildung: Fig. 7: Builiding an external ring to enlarge a kitchen and transforming it in a main house. Gundul (Asosa)
  • Abbildung: Fig. 8: Organization of the space in a katiya house. Isa Muhammad's home (Fulederu, Asosa wereda). Fig. 9: The organization of the space in a concentric house. Audun Hamis' home (Gundul, Asosa)
  • Abbildung: Fig. 10: The organization of the space around a potter's house. Obora (Menge wereda)
  • Abbildung: Fig. 11: The interior of a kitchen in a central yard house. Note the store platform and the raised mud hearth to the wall (similar to those described by Ernst Marno). Surroundings of Gizen (Gizen wereda). Fig. 12: Beer pots (awar and is'u behind the partition wall (katiya)
  • Abbildung: Fig. 13: Medicines, charms, and magical objects behind the inner ring of Audun Hamis' house (Gundul, Asosa). Fig. 14: Place to prepare medicines at the back of Audun Hamis' secundary hut
  • Abbildung: Fig. 15: Breasts moulded on a wall in Dul Shetale (Kurmuk wereda). Fig. 16: A horn against the spirit of thunder (ro). Abramo (Asosa wereda)
  • Abbildung: Fig. 17: Distribution of pottery (black marks) in different Bertha houses (katiya and concentric houses). There is a substantially greater number of pots in rural areas than in peri-urban areas, and spatial order is also more rigid in the countryside than in towns
  • Likaka, Osumaka: Colonial Response to Population Depletion in Early Congo, ca. 1890-1936
  • Dugast, Stéphan: Des sites sacrés à incendier. Feux rituels et bosquets sacrés chez les Bwaba du Burkina Faso et les Bassar du Togo
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  • Beneduce, Roberto: Embodied Powers, Deconstructed Bodies. Spirit Possession, Sickness, and the Search for Wealth of Nigerian Immigrant Women
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  • Helms, Mary W.: Joseph the Smith and the Salvational Transformation of Matter in Early Medieval Europe
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  • Richtsfeld, Bruno J.: Geburt und Jugend des Helden im Gesar-Epos der Monguor (VR China, Provinz Qinghai)
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  • Nguyên, Xuân Hiên: Betel-Chewing in Vietnam. Its Past and Current Importance
  • Hontheim, Astrid de: Un chapelet sur le caducée. Tentatives d'évangélisation catholique et protestante des Asmat (Papouasie occidentale)
  • Meyer, Christian: "Tranca Ruas schlachtete seine Katze, wollte aber nicht alleine essen ..." Deixis, Ritualgesänge und die Glaubwürdigkeit der Geistverkörperung in der brasilianischen Umbanda
  • Lenaerts, Marc: "Le jour où Páwa, notre Père à tous, a abandonné la terre ..." Le bricolage religieux chez les Ashéninka de l'Ucayali
  • Boskovic, Aleksandar: [Berichte und Kommentare] Balkan Ghosts Revisited. Racism - Serbian Style
  • Ganzer, Burkhard: Power vs. Consent in Tribal Political Systems in Iran: Salzman on the Basseri Khan. Comments on an Extreme View
  • Hicks, David: How Friarbird Got His Helmet. Some Novel Features in an Eastern Indonesian Narrative
  • Hornbacher, Annette: Medium oder Message? Wayang Kulit zwischen Technik und Kunst
  • Antweiler, Christoph: Ethnologie in Text und Bild. Zum "dtv-Atlas Ethnologie"
  • Zeitschriftenrezension: Rezensionen
  • Literaturverzeichnis: Neue Publikationen
  • Rabben, Linda: Reply to Schröder
  • Literaturverzeichnis: Zeitschriftenschau
  • Autorenindex
  • Werbung
  • Titelseite
  • Inhaltsverzeichnis: Autorenindex
  • Inhaltsverzeichnis: Rezensenten
  • Inhaltsverzeichnis: Geographischer Index
  • Werbung
  • Nachsatzblatt
  • Hinterer Einband
  • Hinterer Buchspiegel
  • Farbkeil

Volltext

Order in a Disordered World 
393 
A nthr, 
■opos 101.2006 
Fig. 
10: The organization of the space around a potter’s house. Obora (Menge wereda). 
Blier 1987), we can say that Bertha houses perform 
Physiological functions: they eat when they receive 
foundational sacrifices and blood is spilled at the 
roouth/door; they urinate through a hole (darawa)', 
ar >d they can fall ill with evil spirits. The spatial 
Metaphor of the body, that has been attested all 
°ver the region, has to be related with the wider 
symbolic organization of house space. The moral 
^tributes assigned to indoor and outdoor space 
a mong the Bertha, as we will see, derive from 
body orientation, the senses, and the physical 
Processes, a phenomenon recorded among many 
groups that has been masterfully described for the 
^aguru by Beidelman (1991; 459). 
Irrespective of the specific model, every house 
Ca n be divided into two main areas: the front and 
the back (Fig. 8, Fig. 9). A similar distinction might 
be found among other neighboring groups, such 
as the Uduk, whose houses face the rest of the 
c °mmunity and align their back to the bushland 
^ a mes 1979: 15). In the Bertha house, the front 
J_ s where the eyes (are) and mouth (ndii) of the 
a °me are located and all the space immediately in 
^°nt of the hut is named handurj are or handu ndu. 
riulzi et al. (1976) recorded [tha]-shul-ndu for the 
r °ntal space (house’s mouth). Both eyes and mouth 
° c cupy a frontal position in the human body and, 
Moreover, they are - along with the ears - the 
Jhain organs for communication and socialization. 
he eyes, in particular, are related to wisdom and 
^h°Wledge: are p’adiya (lit. “eye-strong”) means 
Wisdom” or “wise” (cf. Bender 1989: 304). 
Therefore, it is in the front of the house where 
most activities are carried out: it is there where peo 
ple (especially women) gather to have a talk, chil 
dren play, men make mats and baskets and carve 
wood, women produce pottery (Fig. 10), and it is 
the locale where our interviews took place. When 
there is amaha to build a hut or rethatch a roof, 
people gather in front of the house to drink and take 
food. The handui) are is also where most things 
are stored or simply left leaning on the wall; dry 
ing pots, mats, baskets, calabashes, stools, animals. 
The majority of the activities, artefacts, and com 
pound buildings are within eyesight from the door 
of the main living house. Besides, it is the cleanest 
space of the village, since maintenance activities 
(sweeping) are carried out there at least twice a day. 
From a religious point of view, the front is where 
people pray and a series of traditional sacrifices 
occur. For example, when a couple gets married, 
they have to stay closed in a house for a week. 
Food and drink are brought from outside. After this 
period, a goat is sacrificed in front of the house 
and husband and wife have to jump over the dead 
animal seven times - again, the number has ritual 
relevance. 9 This rite - called with the Arabic word 
9 The sacred stone of Bela Shangul, the most important re 
ligious locale for the Bertha, had to be circumambulated 
seven times counterclockwise by the kings in investiture 
rites for the fertility and prosperity of the whole land and 
people (Seligman and Seligman 1932: 428 f.). Seven grains 
of coffee are burnt in certain healing ceremonies by the geri. 
After somebody dies, there are seven days of mourning.
	        

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