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Anthropos, 99.2004

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Nutzungslizenz

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Bibliographische Daten

fullscreen: Anthropos, 99.2004

Zeitschrift

Strukturtyp:
Zeitschrift
Werks-URN (URL):
https://digi.evifa.de/viewer/resolver?urn=urn:nbn:de:kobv:11-714820
URN:
urn:nbn:de:kobv:11-714820
Persistenter Identifier:
BV043334262
Titel:
Anthropos
Erscheinungsort:
Fribourg
Verlag:
Ed. St. Paul
Erscheinungsjahr:
1906
Sammlung:
Zeitschriften und Zeitungen > Zeitschriften zur Ethnologie
Wissensgebiet:
Sozial- und Kulturanthropologie > Allgemeines

Zeitschriftenband

Strukturtyp:
Zeitschriftenband
Werks-URN (URL):
https://digi.evifa.de/viewer/resolver?urn=urn:nbn:de:kobv:11-711752
URN:
urn:nbn:de:kobv:11-711752
Persistenter Identifier:
1510222436589
Titel:
Anthropos, 99.2004
Erscheinungsjahr:
2004
Signatur:
LA 1118
Sammlung:
Zeitschriften und Zeitungen > Zeitschriften zur Ethnologie

Zeitschriftenheft

Strukturtyp:
Zeitschriftenheft
Titel:
Bd. 99, 2004, Heft 2
Sammlung:
Zeitschriften und Zeitungen > Zeitschriften zur Ethnologie

Zeitschriftenrezension

Strukturtyp:
Zeitschriftenrezension
Titel:
Rezensionen
Sammlung:
Zeitschriften und Zeitungen > Zeitschriften zur Ethnologie

Inhaltsverzeichnis

Inhaltsverzeichnis

  • Anthropos
  • Anthropos, 99.2004
  • Vorderer Einband
  • Vorderer Buchspiegel
  • Vorsatzblatt
  • Titelseite
  • Impressum
  • Inhaltsverzeichnis: [Inhalt] Anthropos 99.2004/1
  • Zeitschriftenheft: Bd. 99, 2004, Heft 1
  • Werbung
  • Inhaltsverzeichnis: [Inhalt] Anthropos 99.2004/2
  • Zeitschriftenheft: Bd. 99, 2004, Heft 2
  • Formoso, Bernard: A l'unisson des tambours. Note sur l'ordre social et la chasse aux têtes parmi les Wa de Chine
  • Werbung
  • Molnar, Andrea K.: An Anthropological Study of Atsabe Perceptions of Kolimau 2000. A New East Timorese Religious Cult or Internal Security Problem?
  • Werbung
  • Pfeffer, Georg: Order in Tribal Middle Indian 'Kinship'
  • Werbung
  • Nuckolls, Charles W.: Toward a Cultural Psychology of Voluntary Action Beliefs
  • Werbung
  • Gordon, Robert J.: The Quest for the Authentic. On the Heroics of African Visual Anthropology
  • Bah, Njakoi John: Ntok ebkuo. A Western Grassfields' Palace (Cameroon)
  • Zeitlyn, David: The Gift of the Gab. Anthropology and Conversation Analysis
  • Lauser, Andrea: Was sucht die Ethnologie auf dem Laufsteg? Lokale Schönheitskonkurrenzen als "Riten der Modernisierung"
  • Tuite, Kevin: Lightning, Sacrifice, and Possession in the Traditional Religions of the Caucasus (Continued from Anthropos 99.2004: 143-159)
  • Werbung
  • Piwowarczyk, Darius J.: Missionaries of the "Iron Cage". The Indigenist Sector of the Society of the Divine Word (SVD) in Paraguay, 1910-2000
  • Aijmer, Göran: The warawara malanggan in Lesu. The Historical Anthropology of a New Ireland Society
  • Grijp, Paul van der: Strategic Murders. Social Drama in Tonga's Chiefly System (Western Polynesia)
  • Rossbach de Olmos, Lioba: Klimawandel, internationale Umweltpolitik und indigene Völker
  • Gélard, Marie-Luce: [Berichte und Kommentare] Representations of Kinship. Agnatic Ideology and Uterine Values in a Berber-Speaking Tribe (Southeast Morocco)
  • Merz, Johannes: From Relativism to Imagination. Towards a Reconstructive Approach to the Study of African Witchcraft
  • Schifko, Georg: Kritische Anmerkungen zu einem Kupferstich aus James Cooks Reiseberichten und zur Rezeption bei Jules Verne
  • Forth, Gregory: Contemporary Zoological Transformation and the Semai of Malaysia. An Addendum to Forth (1998)
  • Kessel, Juan van: Religión, ritual y vida cotidiana en los Andes
  • Hutter, Manfred: Die kulturellen Leistungen der Zoroastrier. Besprechungsaufsatz zu "A Zoroastrian Tapestry"
  • Werbung
  • Zeitschriftenrezension: Rezensionen
  • Miszellen
  • Literaturverzeichnis: Neue Publikationen
  • Literaturverzeichnis: Zeitschriftenschau
  • Autorenindex
  • Werbung
  • Titelseite
  • Impressum
  • Inhaltsverzeichnis: Autorenindex
  • Inhaltsverzeichnis: Rezensenten
  • Inhaltsverzeichnis: Geographischer Index
  • Nachsatzblatt
  • Hinterer Buchspiegel
  • Hinterer Einband
  • Farbkeil

Volltext

Anthropos 99.2004 
Rezensionen 
Apps, Lara, and Andrew Gow: Male Witches in 
Early Modem Europe. Manchester; Manchester Univer 
sity Press, 2003. 190 pp. ISBN 0-7190-5708-6. Price: 
£ 12.99 
This is a useful book valuable in calling attention 
to certain current distortions and omissions that have 
disfigured some of the historical studies of witchcraft in 
recent years. It is divided into an introduction putting 
forward the authors’ aims, five expositional chapters, 
and a brief conclusion, as well as an appendix presenting 
extracts from Johannes Junius’s famous account of his 
torture and forced confession of witchcraft in Bamberg 
in 1628. It is complemented by copious footnotes and a 
useful bibliography. 
The authors review much recent historical literature 
on witchcraft in Europe asking why male witches have 
been unduly ignored, even though their existence in case 
materials is usually briefly acknowledged. The works 
of Stuart Clark, Lyndal Roper, and Anne Barstow are 
especially criticized. The authors note that while about 
75% of the cases of witchcraft in Europe involve wom 
en, some men were nearly always also accused and 
executed in most areas and that at some times and 
Places in Europe the majority of persons accused were 
actually men and not women. They rightly ask why the 
current literature so often underplays men and wonder 
how any interpretation of witchcraft that ignores men, 
even though they might be a minority, can be valid. 
They conclude that “ideas about witches and especial 
ly learned witchcraft theory, and witch-hunting were 
gender-inclusive and any scholar who purports to take 
witches as his or her primary subject would do well to 
remember this.” They go on to conclude “that there was 
no conceptual barrier to male witches in any period of 
Ihe witch-hunting era” (155). They note that “our work 
18 opposed to women’s history, or rather, a particular 
l ype of women’s history exemplified by Anne Barstow’s 
book Witchcraze” (157). Their point is that in some 
feminist historians’ zeal to recount the long oppression 
°f women by men, some contemporary historians have 
°verstated or even distorted the history of this topic. “In 
° r der to be meaningful, our interpretative frameworks 
have to be just as capable of accommodating the atypical 
e *periences as they are of accommodating the typical” 
(59 f.). 
The authors devote considerable time trying to de 
termine just what recorded confessions by suspected 
witches may actually signify about what they themselves 
thought. Unfortunately, they spend far less time exam 
ining the terms by which these women were accused, an 
interesting and complex issue since many of these wom 
en were accused by women. Confessions were mostly 
gained under torture or threat of it so that we cannot 
always trust what these accounts say about the actual 
beliefs of these accused. Indeed, these confessions were 
usually recorded by the prosecutors themselves, whereas 
the accused persons were often illiterate and ignorant 
of scholarly theory about witches; consequently, even 
these accounts are tricky. For these and other reasons, 
this section is marred by considerable supposition and 
speculation. 
The authors present striking quantitative materi 
al showing that in all of the most famous theo 
retical instructional manuals about witchcraft, such 
as Nider’s “Formicarius,” Institoris’s and Sprenger’s 
“Malleus maleficarum,” de Lancre’s “Tableau de LTn- 
constance des sorcier,” terms for both male and female 
witches frequently appear and that in some of these 
works the references to male witches are nearly as 
frequent or even more frequent than are the terms for 
female witches. 
In the final and most analytically searching chapter 
the authors put forward a series of questions about 
how future scholarly studies might investigate the ways 
earlier Europeans envisioned witches and witchcraft and 
whether those ideas led either to any inhibition toward 
suspecting or accusing men and whether those men who 
were thought to be witches were considered feminised. 
They point out how many of the witchcraft persecu 
tions also involved accusations of heresy, noting that 
there was certainly no factor of gender at work there. 
They also point out how witchcraft was increasingly 
associated with the practice of magic and go on to 
note that so far historical research has not provided any 
clear-cut associations between magic and gender, though 
some forms of magic do appear in some places and at 
some times to be more associated with one sex or the 
other. They conclude: “Male witches were not depicted 
explicitly as feminine; however, they were associated 
with certain traits that feminised them implicitly” (127). 
They go on to pursue Stuart Clark’s argument that 
much European thought (and for that matter all thought 
everywhere) was polarized into dichotomies that were 
often associated explicitly or implicitly with gender (see
	        

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